Guldspadar till Ekot, P3 Nyheter och P4 Stockholm

På lördagskvällen delade föreningen Grävande Journalister ut Guldspadar för 2012 års bästa gräv. I riksradioklassen gick priset till Ekots Bo Göran Bodin och Daniel Öhman för granskningen av Saudi-affären. I lokalradioklassen gick priset till Johanna Sjöqvist och Paloma Vangpreecha för granskningen "Fusk i bemanningsbranschen" som gjordes i samarbete mellan P3 Nyheter och P4 Stockholm.

Johanna Sjöqvist och Paloma Vangpreecha, Bo Göran Bodin och Daniel Öhman. Foto: Stina Gullander.

Johanna Sjöqvist och Paloma Vangpreecha vann lokalradioklassen med motiveringen: ”För en granskning av hur ett väletablerat bemanningsföretag raffinerat hindrat anställda från den lön de har rätt till.”

– Vi fick massor av reaktioner från unga som efter att de hört granskningen förstod vad de hade för rättigheter och att de kunde ifrågasätta sina kontrakt. Efter ett tag hörde även personalansvariga av sig och bekräftade att allt inte står rätt till i branschen, säger Johanna Sjöqvist och Paloma Vangpreecha.

Materialet från granskningen av bemanningsbranschen:

Bo Göran Bodin och Daniel Öhman fick riksradiopriset med motiveringen:
”För att ha blottlagt fiffel och dubbelmoral i maktens korridorer och planerna på en vapenfabrik i Saudiarabien.”

Förra året tilldelades Daniel Öhman och Bo Göran Bodin Stora journalistpriset, Prix Europa, Stora Radiopriset och Ekopriset för sin granskning ”Projekt Simoom”.

Granskningen av Projekt Simoom:

Guldspaden delas ut av föreningen Grävande Journalister till journalister som ”genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till”.

Eva Sahlin, vik presschef

Twitter: @Pressgruppen