Hör en av världens mest omtalade reportrar hos Sveriges Radio i Almedalen 2018

Sveriges Radio sänder live från Almedalsveckan och arrangerar flera intressanta programpunkter på Sveriges Radios scen. Onsdagen 4 juli berättar den prisbelönta reportern Carole Cadwalladr om hennes avslöjande av Cambridge Analyticas utnyttjande av Facebookanvändares personliga information.

Under Politikerveckan i Visby sänder Sveriges Radio flera program live från vår scen och varje dag arrangeras flera intressanta programpunkter och diskussioner under ledning av programledare Helena Groll.

Varje dag intervjuas också partiledarna i P1-morgon och Studio Ett och podden Det politiska spelet försnackar talen. USA podden och Europapodden spelar in live under veckan, Tankesmedjan, Nordegren & Epstein och Besluten som formade Sverige är återkommande programpunkter.

Publik och intresserade välkomnas att komma och lyssna på Sveriges Radios scen i Visby finns vid Donnersgatan 6-7 (hela programmet via länk nedan)

Alla partiledares tal under veckan sänds live i P1 och via appen Sveriges Radio Play med start kl 19.00.

Förutom scenprogrammet arrangeras tre seminarier på andra platser i Visby under veckan

”Ett bryskt uppvaknande - historien bakom The Cambridge Analytica Files”
Tid och plats: onsdag 4 juli kl 10:30-11:30 – Wisby Strand och Congress
Sveriges Radio hälsar dig varmt välkommen till Almedalens mest spännande samtal om medier och journalistik: Möt CAROLE CADWALLADR, den prisbelönta brittiska journalisten på The Guardian som ligger bakom årets största avslöjande på världsnivå – The Cambridge Analytica Files. Hon är i dag en av medievärldens mest eftersöka talare.

Sveriges Radios utrikeschef Ginna Lindberg pratar med Carole Cadwalladr om hur storyn växte fram och om hur en berättelse kan förändra allt. Vad har den undersökande och grävande journalistiken för betydelse i dagens medieklimat?

Det blir också ett samtal om hur valpåverkan ser ut i den digitala eran. Förutom Carole Cadwalladr medverkar Emelie Rosén, undersökande journalist på Ekot, Lars Truedson, journalist och redaktör för boken Fejk, filter och faktaresistens: hotar sociala medier demokratin samt James Pamment, docent och forskare i strategisk kommunikation vid Lunds universitet.

Seminariet hålls på engelska ”How investigative journalism woke us all up – the story behind the Cambridge Analytica Files”.

Carole Cadwalladr kommer att vara tillgänglig för media i anslutning till seminariet. Intervjuförfrågan krävs, kontakta Claes Bertilson. (detaljer nedan)

”Morgondagens SVT, SR och UR – nu ska det avgöras”
Tid och plats: måndag 2 juli kl 8:45-9:45 – Wisby Strand och Congress (frukost från 08:00)
Strax före midsommar lämnade public service-kommittén över sina förslag på hur framtiden ska se ut för SVT, SR och UR. Vad betyder förslagen för publiken, för demokratin och för medielandskapet? Seminariet gemensamt mellan Sveriges Radio, SVT och UR

Medverkande:
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, Hanna Stjärne, vd SVT, Sofia Wadensjö Karén, vd UR
Sigurd Allern, Gästprofessor i journalistik vid JMK. Professor vid Universitetet i Oslo.
Jonas Nordling, ordförande i Svenska Journalistförbundet (SJF), Filippa Wallestam, Sverigechef Nordic Entertainment Group Sverige Moderator: Jörgen Huitfeldt, redaktör på tidskriften Kvartal

”Hur mycket ska politiken styra kulturen?”
Tid och plats: tisdag 3 juli kl 08:45-09:45 – Länsteatern, Bredgatan 10
Debatten om den konstnärliga friheten har ökat i intensitet det senaste året. En av de stora frågorna handlar om hur mycket politiken ska styra kulturlivet. Finns det en fara eller är det önskvärt att politiken ställer hårdare krav på institutioner som ska få statliga bidrag? Och hur ser eventuella konsekvenser ut av en sådan utveckling?

Medverkande:
Gunilla Carlsson, kulturtalesperson för S, Olof Lavesson, kulturtalesperson för M, ordförande i riksdagens kulturutskott, Aron Emilsson, kulturtalesperson för SD, Per Olsson Fridh, statssekreterare hos kulturminister Alice Bah Kuhnke MP, Helena Wessman, chef Berwaldhallen, Anna Serner, Filminstitutet, Lars Anders Johansson, redaktionschef Timbro och författare och Samir Alj Fält, formgivare och grundare, Design Lab S Moderator: Emma Engström, Kulturradion, Sveriges Radio

Alla Sveriges Radios programpunkter

För ytterligare information och intervjuförfrågningar till internationella gäster eller Sveriges Radios medarbetare: Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se