Jan Andersson ny korrespondent i Bryssel

I dag blev det klart att Jan Andersson blir Sveriges Radios näste korrespondent i Bryssel.
Jag är väldigt förväntansfull och ödmjuk, men samtidigt ivrig att komma igång och få rapportera från denna politiska stormarknad, säger Jan Andersson.

Jan Andersson blir ny korrespondent i Bryssel. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Jan Andersson löser av Jens Möller i Bryssel den 25 augusti.
– Jan Andersson är en erfaren nyhetsjägare med stort intresse för EU. Han har också förmåga att berätta begripligt om komplicerade sammanhang, vilket krävs av en EU-reporter, säger Per Eurenius, utrikeschef på Ekot.

Jan Andersson ser fram emot att få rapportera från processer och förhandlingar, ibland segdragna sådana, i en organisation som kan ha svårt att komma överens.
– Till sist handlar det ändå om att fatta avgörande beslut som leder till förändringar för oss 500 miljoner som bor inom unionen, säger Jan Andersson.

Mer om Jan Andersson
Jan Andersson började på Sveriges Radio för 20 år sedan, då som sportreporter på P4 Väst. Han har en bred journalistisk erfarenhet och har jobbat med allt från sportjournalistik, politik och ekonomi till utrikesbevakning. 2008 var Jan Andersson korrespondent i Turkiet och Istanbul med grannländer. Han har också vikarierat som korrespondent i Mellanöstern i olika perioder. De senaste åren har han varit nyhetschef på P4 Göteborg, chef för Ekots riksbevakning och rikskorrespondenter. Nu arbetar han som reporter på Ekonomiekot.

Jan Andersson är journalistutbildad vid Ljungskile Folkhögskola och har bland annat studerat statskunskap vid Göteborgs universitet.

Pressbild:
Jan Andersson. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio