Kaliber granskar bantningsindustrin

De drömde om ett smalare och rikare liv. Säsongens första Kaliber – P1:s program för undersökande journalistik - handlar om bantningsmetoden som har gjort människor svårt sjuka och småföretagare som har förlorat hundratusentals kronor i det de trodde var en lönsam affär. Premiär på Påskdagen med ny redaktion och på ny sändningstid.

Första programmet är en granskning av ett av Sveriges största bantningsföretag:
– Vi hör personer berätta om hur de har blivit akut sjuka i förhoppningen om ett smalare och lyckligare liv, och småföretagare som har satsat stort och förlorat allt, säger Sofia Boo, ny reporter på Kaliber.

I redaktionen ingår också Linnéa Hambe, researcher och Sabina Schatzl, producent.

– Den här säsongen kan vi bland annat visa hur människor i andra länder far illa på grund av hur vi svenskar beter oss. Vi granskar hur de svenska skogarna behandlas och varför polisen inte lyckas lösa ett av våra vanligaste brott, säger Sabina Schatzl.

Kaliber sänder nio program i P1 under våren med start påskdagen 24 april. Ny sändningstid är söndagar kl.12.00 med repris måndag 10.03 och 00.30 natten mellan måndag och tisdag.

Pressbild
Sofia Boo (reporter), Linnéa Hambe (researcher) och Sabina Schatzl (producent). Foto: Charlotte Peterzéns/Sveriges Radio.

Sabina Schatzl, producent
sabina.schatzl@sr.se