Mattias Hermansson ny kulturchef på Sveriges Radio

Mattias Hermansson blir ny kulturchef på Sveriges Radio med ansvar för att fortsätta att vidga och fördjupa kulturutbudet.

Mattias Hermansson är idag chef för featureredaktionen på Dagens Nyheter, och har en lång bakgrund som utvecklare och arbetsledare på tidningen inom ett brett spektra från kultur och nöje till nyheter och samhällsbevakning.

– Kulturjournalistiken och kritiken står inför stora utmaningar, samtidigt som vi här på Sveriges Radio är inne i ett expansivt och spännande skede. Mattias Hermanssons långa erfarenhet av att kontinuerligt utveckla kvalitetsjournalistik och berättarformer är precis vad vi behöver. Därtill är han en genomtänkt och lyhörd ledare och jag ser fram emot att arbeta med honom tillsammans med kulturredaktionen och dess kunniga och profilerade medarbetare, säger områdeschef Peter O Nilsson.

– Den här chansen är alldeles för rolig för att inte tas, och kulturjournalistiken och public service är väldigt viktiga sett till hur såväl medielandskapet som samhället i stort utvecklas. Det ska bli väldigt spännande att få jobba med medarbetarna på kulturredaktionen, och jag hoppas också kunna tillföra kunskap inom området som helhet, där ju också samhälls- och underhållningsredaktionerna och Radioteatern ingår, säger Mattias Hermansson.

Pressbild
Mattias Hermansson