NY VERSION: Sveriges Radios ledning – jämställdhet i toppen

Sveriges Radio har 59 procent kvinnor i ledningsgrupp och styrelse. Därmed kommer företaget på andra plats i Veckans Affärers lista över de företag som är bäst på jämställdhet i företagsledningen.
– Gör man aktiva val så når man jämställdhet. Så enkelt är det, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Foto: Björn Dalin.

– Den här listan gäller ledningsgrupp och styrelse, men i alla våra chefsled eftersträvar vi alltid jämställdhet. I dag är ca 47 procent av våra chefer kvinnor. Men för att nå dessa nivåer krävs rätt inställning och ett tydligt fokus, säger Cilla Benkö.

Listan gäller Sveriges 500 största företag och bland dem är det bara 29 stycken som har över 30 procent kvinnor i ledningsgrupp och styrelse. Sveriges Radio kommer på andra plats efter Fritidsresor som toppar.

Tittar man på ledningsgrupp och styrelse var för sig så består Sveriges Radios direktion (ledningsgrupp) av 50 procent kvinnor. I styrelsen, som tillsätts av Förvaltningsstiftelsen, är 67 procent kvinnor.

Pressbild:
Sveriges Radios vd Cilla Benkö. Foto: Björn Dalin.

Eva Sahlin, vik presschef