Ola Salo skriver rockopera för Sveriges Radio

På initiativ av Radioteatern skriver Ola Salo nu ett musikdramatiskt originalverk för Sveriges Radio. Verket, som har namnet KULT, bygger på en nyskriven berättelse och innehåller endast ny musik.

Detta är det mest omfattande jag någonsin skrivit. Jag har burit på fröet till den här berättelsen länge och att det nu faktiskt ska förverkligas känns oerhört kul, säger Ola Salo.

Librettot, som genomgående är på svenska, utformas i samarbete med dramaturgen Viktor Björnberg och arrangemang görs tillsammans med Jonas Nydesjö, som även kommer att stå för orkestrering och dirigering av verket. KULT kommer att uruppföras i Sveriges Radio hösten 2013. Medverkar gör Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, ett rockband samt solister.

–  I radio kan man växla mellan det storslagna och det alldeles nära perspektivet, vilket passar Olas romantiska, nygotiska verk. Jag ser verkligen fram emot att hitta alla de röster som ska bära det, säger Radioteaterns Marie Wennersten som står för regin.

KULT är en samproduktion mellan P1 Radioteatern, SR Musik och P4.

Ola Salo Foto: Mikael Andersson/Sveriges Radio

Presskontakt: