Radioapan - ny webbplats för de yngsta

Nu är Sveriges Radios barnwebb ännu bättre för de yngsta barnen. Hos barnens kompis Radioapan kan de spela, lyssna och pyssla utan att klicka sig vilse på vuxenlänkar.
Det finns också ett särskilt ställe för lyssningen – Radioapans nya barnspelare.

- Barnen behövde en plats där man i lugn och ro kan lyssna på sagor och musik, säger barnwebbens tf projektledare Chris Lindgren. Alla våra barnspel är fulla av ljud. Därför har vi tagit fram en barnspelare som kan innehålla bilder, målarboksblad att färglägga eller någon annan aktivitet man kan pyssla med medan man lyssnar. Men vi tycker att det är viktigt att materialet illustrerar den historia man lyssnar på.

Barnwebben har i många år riktat sig till 3-12-åringar. Men eftersom det är stor skillnad på en treåring och en tolvåring när det gäller intressen, läskunnighet och datorvana har vi nu utformat en ny webbplats som riktar sig särskilt till de yngre.

Den som inte kan läsa, eller bara älskar den blå apan, klickar upp Radioapans nya webbplats som öppnas i ett fullskärmsfönster. Hos Radioapan är det minimalt med text och navigationen är speciellt anpassad för den som just lärt sig använda musen.

- Här går det inte att göra fel eller hamna på några vuxensidor av misstag. Barnspelaren är avskalad från funktion för att de minsta ska kunna välja avsnitt, pausa och ändra ljudvolymen själva.

På barnutbudets förstasida mixas innehållet för de båda målgrupperna. Besökare i mellanåldrarna ska kunna välja själva om de vill lyssna på Zlatans senaste mål eller leka ljudlekar med Radioapan.

Länk till Radioapans nya webb:

Samlingssidan för Sveriges Radios hela barnutbud:

Pressbilder:
Bildtext: Radioappans nya webbplats.

Radioapan:

För mer information, kontakta:
Chris Lindgren, webbredaktör Radioapan
chris.lindgren@sr.se

Kajsa Hallhagen, pressinformatör
kajsa.hallhagen@sr.se

Sveriges Radio (SR) är ett företag i allmänhetens tjänst – ett public service-företag. SR är den reklamfria och oberoende radion med uppgift att göra kvalitativa program av alla slag för hela Sveriges befolkning. Varje dag lyssnar fyra miljoner personer på oss. Sveriges Radios Presstjänst På presstjänsten arbetar vi med riksprogrammen i samtliga kanaler samt ansvara för företagsledningen presskontakter. På presswebben finns programinformation och de pressreleraser vi skickar ut:www.sverigesradio.se/press