Så sänder Sveriges Radio franska valet

Sveriges Radio sänder direkt från Paris med anledning av den andra omgången i det franska presidentvalet 7 maj. Valvakan leds av Cecilia Strömberg. P4 Extra sänder direkt från Paris och Europapodden sänder extra inför valet.

Cecilia Strömberg, programledare valvakan och Johar Bendjelloul, programledare Europapodden Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Sveriges Radio har omfattande bevakning inför den spännande andra och avgörande omgången av det Franska presidentvalet mellan Emmanuel Macron och Marine Le Pen.

På plats i Paris finns förutom nuvarande korrespondent Margaret Svensson också tidigare korrespondenterna Beatrice Janzon och Alice Petrén samt Filip Kotsambouikidis, Sara Sundberg och Anja Sahlberg. De rapporterar förutom i Ekots sändningar också digitalt och i P1-morgon och Studio Ett som delvis direktsänds från Paris på fredag 5 maj, God morgon Världen som sänds delvis från Paris söndagen 7 maj samt via sverigesradio.se.

P4 Extra och P4 Världen

P4 Extra med Lotta Bromé kommer sända delar av programmen live från Paris söndag 7 maj och måndag 8 maj. Tidigare korrespondenten Alice Petrén deltar i programmen med analyser och kommentarer.

Lördag 6 maj sänds P4 Världen med Robin Olin direkt från Paris.

Europapodden

Varje dag fram till fredag sänder Europapodden med Johar Bendjelloul direkt från Frankrike. Podden publiceras varje eftermiddag via sverigesradio.se eller i appen Sveriges Radio Play.

Sändningstider

Valvaka i P1 söndagen 7 maj: kl. 18.00-23.00

P4 Världen lördagen 6 maj: kl.12.00-13:00

P4 Extra (delar av programmet från Paris) söndag 7 maj och måndag 8 maj: kl 13-15

Europapodden via sverigesradio.se och appen Sveriges Radio Play varje eftermiddag tisdag 2 maj till fredag 5 maj.

Pressbild

Cecilia Strömberg, programledare valvakan och Johar Bendjelloul programledare Europapodden (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)

För fler bilder, mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta
Claes Bertilson, presschef, 070-327 7807 eller claes.bertilson@sverigesradio.se