Sametingsvalet 2017: Direktsänd debatt och valbevakning i Sameradion

Nu på söndag 21 maj är det dags för sametingsvalet. Antalet samer som anmält sig till röstlängden ökar stadigt för varje val och inför valet 2017 börjar det närma sig 9 000 personer. Sameradion har märkt av det ökade intresset för samisk politik bland samer i hela landet och satsar på extra mycket valbevakning i år.

– Bevakningen av sametingsvalet är lika viktigt för Sameradion och SVT Sápmi som riksdagsvalet är för svenska medier. Det handlar om den samiska demokratin, säger Ole Isak Mienna, chef för Sameradion och SVT Sápmi.

Sameradions sändningar i samband med sametingsvalet 21 maj 2017

Direktsänd valdebatt från Lövånger i Västerbotten
Den sista valdebatten med de nio partier som kandiderar till Sametinget direktsänds från samiska ungdomsförbundets årsmöte i Lövånger. Temat för debatten är bland annat samiskt självbestämmande och psykisk ohälsa bland samer. Programledare: Jörgen Heikki och Anne-Maret Päiviö.
Sändningstid: Fredag 19 maj kl. 15:00-16:00 i P2, P6 i Stockholm, Sveriges Radio Play, SVT Play och oddasat.se

Politikpodden Sápmi
Ett nytt avsnitt av Politikpodden Sápmi med programledaren Tobias Poggats släpps fredag 19 maj kl. 14.00 med det senaste inför valet.

Valdagsbevakning med reportrar i sex olika vallokaler
Sameradions och SVT Sápmis reportrar rapporterar hela dagen från vallokaler i Övre Soppero, Kiruna, Arvidsjaur, Umeå, Östersund och Stockholm. Följ utvecklingen på oddasat.se och i sociala medier från kl. 08.00 till sen kväll.
Sändningstid: Söndag 21 maj kl. 15.00-16.00 sänds radioversionen Politikpodden Sápmi och ett direktsänt valprogram med Tobias Poggats i P2, P6 i Stockholm och Sveriges Radio Play.

Valresultatet direkt från Luleå
Valresultatet presenteras tisdag 30 maj. Sameradion och SVT Sápmi sänder direkt från Luleå inför publik. Partiledarna är på plats och dessutom bjuds det på underhållning i form av samisk musik och stand-up.
Sändningstid: Tisdag 30 maj kl. 20.30-21.00 i P2, P6 i Stockholm, Sveriges Radio Play och SVT Play och oddasat.se och från kl. 21:00-22:00 i Sveriges Radio Play och SVT Play via oddasat.se

Om Sametingsvalet
Sametingsvalet i Sverige är helt fristående från andra val och hålls vart fjärde år. Sametinget i Sverige är både en statlig myndighet och ett samiskt parlament med folkvalda politiker. Sametinget invigdes 1993 och bildades då bland annat i syfte att förbättra de svenska samernas möjligheter att som urfolk bevara och utveckla sin kultur.

På Sameradions och SVT Sápmis webbsida om sametingsvalet finns all rapportering samlad.

Pressbilder
Nio partier ställer upp i Sametingsvalet 2017. Här syns partiernas program. Foto: Thomas Sarri/Sameradion & SVT Sápmi

Sametingets huvudkansli i Kiruna. Foto: Nils Eklund/Sveriges Radio

Sametingets huvudkansli i Kiruna. Foto: Sveriges Radio