Simon Gooch blir innovationsdirektör på Sveriges Radio

Nu är det klart att Simon Gooch blir innovationsdirektör på Sveriges Radio. Simon Gooch är i dag Digital Media Director på Bauer Media och ansvarig för företagets digitala utveckling i Skandinavien. Rollen som innovationsdirektör är ny och Simon tillträder tjänsten efter sommaren.

Simon Gooch. Foto: Andreas Yannelos

Den nya innovationsdirektören får en bredare roll än vad den tidigare digitala direktören hade. Simon Gooch ska som innovationsdirektör ha fokus på innovation och utveckling av företagets alla delar: FM, digitalt och socialt.

– Det är ingen tvekan om att Simon Gooch passar perfekt för rollen som innovationsdirektör. Han har en i branschen erkänt stark och bred omvärldskunskap med fokus på samhället, publiken och medier i förändring. Dessutom är han van vid att driva digital förflyttning med ljudet i fokus och inser vikten av att de tre benen – den analoga marksända radion, det digitala utbudet och den sociala närvaron – samspelar för att vi långsiktigt ska kunna nå publiken, säger Sveriges Radios vd Cilla Benkö.

Innovationsdirektören ingår i Sveriges Radios företagsledning. Simon Gooch kommer även att arbeta i programenhetens ledning tillsammans med programdirektör Björn Löfdahl och utbudsdirektör Cecilia Bodström. Han blir chef för Digitala Medier och analysavdelningen Publik och Omvärld samt för innovationsledaren som håller i innovationsteamen.

– Det känns spännande och otroligt roligt att börja på Sveriges Radio. Fler människor konsumerar ljud i dag än någonsin tidigare och att arbeta med hur Sveriges Radio ska bemöta publiken i framtiden är ett viktigt uppdrag. Sveriges Radio har drivit innovation oavsett plattform sedan många år tillbaka och det är något som jag verkligen brinner för och ser fram emot att hjälpa mina nya kollegor med. Samtidigt lämnar jag ett fantastiskt team på Bauer som har kommit väldigt långt på sin digitala resa och känner mig stolt över det vi har åstadkommit senaste åren, säger Simon Gooch.

Simon Gooch har arbetat med digital utveckling av radio inom SBS Discovery och Bauer sedan 2007.

Pressbild:
Simon Gooch. Foto: Andreas Yannelos