Sörmlands Media och Sveriges Radio kreddar varandra

Sörmlands Media och Sveriges Radio har enats om hur kreddning av varandras material och texter ska ske

Cilla Benkö och Jimmie Näslund Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio och Mikael Andersson/Sörmlands Media

Sörmlands Media och Sveriges Radio tillkännager idag en gemensam policy för hur företagen ska kredda varandra framöver. Diskussionen om hur olika medier citerar varandras material är viktig och grundprincipen är att alltid vara generös.

– Efter konstruktiva samtal tillsammans med Sveriges Radio blev det snabbt uppenbart att vi hade full samsyn i frågan om våra respektive roller i det moderna medielandskapet. Då blev det också enkelt att komma överens om en gemensam och generös kreddningspolicy, och det känns bra att nu ha delvis nya och framför allt konkreta riktlinjer att jobba efter framgent, säger Jimmie Näslund, vd för Sörmlands Media.

Sveriges Radios vd Cilla Benkö kommenterar överenskommelsen:

– De lokala tidningarna och Sveriges Radios lokala kanaler är de enda medieföretagen i Sverige med en riktigt stark lokal närvaro och ett samförstånd om kreddning oss emellan är väldigt bra för alla. Det är en nyckelfaktor till ett levande lokalt medielandskap och gäller inte bara rena nyheter utan den lokala debatten och dialogen. Vi är därför väldigt glada idag att nå denna uppgörelse med Sörmlands Media.

Viljeinriktning mellan Sveriges Radio och Sörmlands media om kreddning:

• Grundprincipen är att alltid vara generös.
  • Kredd med blålänk direkt in till artikeln, oavsett om den är öppen eller bakom betalvägg.
  • Kredd redan i ingress. Kan vara blålänk, men inte som standard.
  • Egen nyhet som bygger på annans nyhet ska innehålla kredd av originalkälla och ska inte tas bort i efterhand, exempelvis kan man skriva ”först att berätta var…”
  • Kredda tidningsnamn. Vid osäkerhet om vilken av Sörmland Medias tidningar som var originalet, kredda en av tidningarna Eskilstuna-Kuriren, Katrineholms-Kuriren eller Södermanlands Nyheter. Detsamma gäller Sveriges Radios olika varumärken. Kredda P4 Sörmland, Ekot, P4 Extra och så vidare.
  • Citaträtten är generös, vi kan gärna citera varandra men kredda igen i samband med citat.
  • Kredd i pushar kan förekomma, men inte som regel. (Sveriges Radio pushar alltid mot ljud i pågående direktsändning.)
  • Kredd även i FM-radio och i papperstidningarna.
  • Bädda gärna in Sveriges Radios spelare.
  • Länkning kan underlåtas när den artikel som kreddas innehåller ett utgivarbeslut som avviker från den kreddandes bedömning.

Cilla Benkö, vd Sveriges Radio och Jimmie Näslund, vd Sörmlands Medias
FOTO: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
FOTO: Mikael Andersson/Sörmlands Media

För mer information:

Sörmlands Media: Jimmie Näslund, vd: 070-650 27 54 eller jimmie.naslund@sormlandsmedia.se

Sveriges Radio: Cilla Benkö nås via Claes Bertilson, presschef, 070-327 78 07 eller claes.bertilson@sverigesradio.se