Storsatsning på europeiska supervalåret 2017 – Europapodden blir först ut

Den 15 mars inleds ett supervalår i Europa när Nederländerna går till val. Nederländerna är det första av flera viktiga val i Europa under 2017 där Frankrike och Tyskland är de största. Sveriges Radio inleder samtidigt sin storsatsning på valbevakningen under året. Europapodden med Johar Bendjelloul sänder för första gången från utlandet och Sveriges Radio håller valvaka under kvällen 15 mars under ledning av Daniel Alling.

Vid valet i Nederländerna kommer också för första gången Europapodden med Johar Bendjelloul sända från utlandet. Johar och podden finns på plats i Nederländerna under veckan och med utgångspunkt från Haag kommer de resa runt i landet och träffa spännande gäster. Podden sänds onsdag 15/3 kl. 16:30 och finns sedan tillgänglig via Sveriges Radio Play .

– Valet i Nederländerna blir startskottet för ett spännande valår i Europa. Europapodden kommer att bevaka allt som händer. Oavsett resultat kan Nederländska valet komma att påverka både kommande val under året men även få stor betydelse för EU. Vi kommer att analysera hela bilden för våra lyssnare, säger Johar Bendjelloul .

Under valkvällen sänder Sveriges Radio valvaka från Stockholm i P1 och via sverigesradio.se under ledning av Daniel Alling. Valvakan sänds direkt via sverigesradio.se med start kl. 19:30 och i P1 mellan 20.00-20:35 och rapporter i Studio Etts sena sändning som inleds kl. 22:00 .

Mer information om Europapodden:

Sveriges Radios sändningar

Onsdag 15 mars:

Kl. 16.30-17.00: Europapodden med Johar Bendjelloul släpps via sverigesradio.se och
                          Sveriges Radio Play
Kl. 19:30:           Valvakan med Daniel Alling inleds via sverigesradio.se
Kl. 20.03-20.35: Valvakan sänds i P1
Kl. 22.03-22:30: Studio Etts sena sändning i P1 rapporterar från valet

Pressbilder:
Johar Bendjelloul Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Daniel Alling Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta: