Sveriges Radio om AD-domen

I dag meddelade Arbetsdomstolen dom i målet mellan SJF och Sveriges Radio. Målet har gällt frågan om ett uppdragförhållande vid SR Göteborg. Det som AD har tagit ställning till är om uppdraget skulle ses som en anställning. Domslutet innebär att journalisten i fråga ska anses ha en tillsvidareanställning vid Sveriges Radio.

– Domen rör det här specifika fallet och vi respekterar självfallet domen. Vi kommer nu att analysera vad den innebär och återkomma efter det, säger personaldirektör Ingrid Wibom.

Fakta – anställningsformer och uppdragstagare på Sveriges Radio
Enligt Sveriges Radios sändningstillstånd ska företaget verka för mångfald i programverksamheten genom en variation i produktionsformer.
Sveriges Radio lever upp till detta krav genom att anlita externa medverkande som t.ex produktionsbolag och enskilda näringsidkare av olika slag. Vidare efterlevs kravet på mångfald genom att programanställningsformen och genom andra anställningsavtal med medverkanden på olika sätt. Tillsvidareanställning är den grundläggande arbetsformen på Sveriges Radio. Cirka 80 procent av medarbetarna är tillsvidareanställda, vilket är jämförbart med arbetsmarknaden i stort.

Presskontakt:

Eva Sahlin, vik presschef