Sveriges Radio på plats för Tyska valet

Sveriges Radio hårdbevakar det tyska valet med förstärkt bevakning, Europapodden varje dag från onsdag och direktsänd valvaka på söndag kväll den 24 september.

Daniela Marquardt, Berlinkorrespondent (FOTO: Mattias Ahlm/sveriges Radio)

Sveriges Radio bevakar det största valet i Europa i år när Tyskland väljer nytt parlament och regering. På plats i finns nuvarande korrespondent Daniela Marquardt, tidigare Berlinkorrespondenten Daniel Alling, Sara Sundberg och Johar Bendjelloul och Robin Olin för Europapodden och P4 Världen.

På valdagen, 24 september leder Lasse Johansson valvakan ifrån Stockholm medan utsända i Tyskland rapporterar direkt från valnatten.

I dagarna före, under och efter valet rapporterar vårt team i Ekots sändningar, i P1-morgon och Studio Ett samt via digitala kanaler.

Sändningstider

P1

Valvaka i FM, via appen Sveriges Radio Play eller sverigesradio.se - söndagen 24 september: 17-19 och mellan 22-23 (sluttiden kan förlängas)

Europapodden sänds i FM torsdagen 21 september kl 19.03.

P4

P4 Världen om Tyska valet – lördag 23 september 12:03

Europapodden

Europapodden med programledare Johar Bendjelloul sänder extra varje dag mellan onsdag-söndag. Podden hittas via sverigesradio.se, via appen Sveriges Rado Play och där poddar finns. Publiceras varje dag kl 16:30.

Europapodden sänds i FM torsdagen 21 september kl 19.03.

Daniela Marquardt

Daniel Alling
FOTO: Micke Grönberg/Sveriges Radio

Lasse Johansson