Sveriges Radio står stabilt men radiolyssnandet går ner

Närmare hälften av landets befolkning lyssnar på Sveriges Radio varje dag. Och varje morgon börjar 2,7 miljoner svenskar sin dag med P4 Morgon, P1 Morgon eller Morgonpasset i P3. Det visar den senaste lyssnarundersökningen för radio som TNS/SIFO presenterar i dag. Undersökningen visar också att Sveriges Radio står starkt trots att det totala radiolyssnandet går ner.

– Mätningarna visar att Sveriges Radios position väsentligen är stabil. Däremot kan man se en långsiktig nedgång för den kommersiella radions ställning. Det är något som påverkar det totala radiolyssnandet negativt och som vi från Sveriges Radio ser som bekymmersamt, säger vd Mats Svegfors och v.vd Cilla Benkö i en kommentar.

Sveriges Radios marknadsandel har i den senaste mätningen jämfört med ett år tillbaka stigit från 67,1 % till 68,5 %.

Se bilagd pdf för lyssnarsiffror

Bengt Arwén, presschef
bengt.arwen@sr.se