Uttalande från Sveriges Radio angående Ametist Azordegan

Uttalande från Sveriges Radios ledning angående Ametist Azordegans tweets om SVT:s Uppdrag granskning och programledaren Janne Josefsson.

Ametist Azordegans tweets om Janne Josefsson och Uppdrag granskning är en fråga för Ametist Azordegan att hantera. Hon har själv tagit bort några tweets och skrivit att hon inser att det var för hårda ord.

Vi tycker att hon uttalat sig grovt och slarvigt, och att det är oacceptabelt att uttrycka sig så. Vi skulle inte vilja att Sveriges Radios medarbetare blev påhoppade på det sättet. Detta har vi idag framfört till produktionsbolaget där hon arbetar och vi har för avsikt att framföra detta direkt till Ametist Azordegan.

Det som nu hänt kommer däremot inte att påverka Ametist Azordegans möjligheter att fortsätta göra program för Sveriges Radio.

Efter sina tweets har Ametist utsatts för mordhot och att alla hot riktade mot journalister eller andra som utnyttjar sin yttrandefrihet är helt oacceptabla. Vi anser självklart att det är oacceptabelt att mordhota medarbetare på Sveriges Radio.

Sveriges Radios ledning

Helen Hellströmer, kommunikationsdirektör