Välkommen till Sveriges Radios frukostseminarium: "Den digitala konkurrensen"

Konkurrensen på medieområdet har aldrig varit större. Den digitala transformationen ställer nya krav på både berättande och tillgänglighet. Parallellt får globala jättar som Facebook och Google en alltmer dominerande ställning. Vad betyder det här för svenska medier? Välkommen till vårt tredje frukostseminarium i serien där vi lyfter aktuella mediepolitiska frågor.

Hur kan public service-företagen agera sida vid sida med kommersiella aktörer? Och vilka samhällsvinster finns med att vi på Sveriges Radio delar med oss av vårt innehåll, samtidigt som många andra medier försöker hitta lösningar för att ta betalt på nätet? Detta och mer diskuteras med en kunnig panel.

I panelen medverkar bland andra Erica Lascelles, nyhetschef KIT, Brit Stakston, mediestrateg och VD Blankspot, John Severinson, Chef strategiska partnerskap Norden Facebook, Simon Gooch, innovationsdirektör Sveriges Radio och Michael Österlund, biträdande programdirektör Sveriges Radio.

Datum och tid: 13 mars kl 08.30-09.45. Frukost från kl 08.00
Plats: Studio 4, Sveriges Radio, Oxenstiernsgatan 20 i Stockholm
Moderator: Erik Blix

För att anmäla dig till seminariet, skicka ett mejl till kommunikation@sverigesradio.se

Har du inte möjlighet att delta på plats går det att ta del av seminariet via Sveriges Radios Facebooksida eller i efterhand på Sveriges Radio bloggen där ljudet kommer att finnas.

Under våren belyser Sveriges Radio i fyra frukostseminarier olika aspekter av medieutvecklingen tillsammans med debattörer, forskare och medieaktörer. Alla seminarier hålls på Sveriges Radio, Oxenstiernsgatan 20 i Stockholm.

Vi verkar på en snabbt föränderlig mediemarknad. Digitalisering, teknisk utveckling och globalisering påverkar mediekonsumtionen. Publikens beteenden, behov och attityder förändras. Samtidigt breder åsiktsbubblorna ut sig och algoritmer styr allt mer av mediekonsumtionen. Idag, när alla kan publicera vad som helst, när som helst, på plattformar som ger stor spridning, har den klassiska journalistiken aldrig varit viktigare. Det är avgörande för en väl fungerande mediemarknad att vi har moderna regelverk och villkor anpassade för framtiden. Medieutredningen har utrett presstödet. På regeringens bord ligger ett förslag till ny finansieringsmodell av public service. I juni kommer Public service-kommittén att presentera förslag som är tänkta att ligga till grund för de villkor som kommer att styra public service de kommande åren. Det här är något vi behöver prata om. Och det vill vi göra tillsammans med dig, under vårens frukostseminarier.