Världens mest prestigefyllda gräv-pris till Ekots reportrar

Ekots reportrar Daniel Öhman och Bo-Göran Bodin och grävchefen Rolf Stengård har fått 2012 års medalj från den internationella organisationen IRE.

Bo-Göran Bodin och Daniel Öhman tog emot det svenska grävpriset Guldspaden för Saudiaffären tidigare i år. Foto: Stina Gullander.

De får vad som anses vara världens finaste pris för undersökande journalistik för Saudiaffären – där de avslöjade Sveriges medverkan i att bygga upp en vapenfabrik i Saudiarabien

”I en gripande, berättande stil tog reportrarna med lyssnarna på en undersökande resa som ledde till försvarsministerns avgång”, står det bland annat i motiveringen. Priset delas med CNN.

– Utmärkelsen är en bekräftelse på nivån på avslöjandet. Det visar att även internationella bedömare förstår kraften och betydelsen av nyheten. Det är ytterligare ett kvitto på hur viktig vår grävande journalistik är, säger Ekochefen Anne Lagercrantz.

IRE – Investigative Reporters and Editors – är en icke vinstdrivande organisation vars mål är att höja kvaliteten på undersökande journalistik. IRE bildades 1975.

Juryns motivering finns här:

Anne Lagercrantz, Ekochef
anne.lagercrantz@sverigesradio.se