Världsmusik på ett nytt sätt i Farfars tallrik i P2

I det nya programmet Farfars tallrik tar P2 ett unikt grepp på folkmusik och berättande med en ny ung röst i musikern och sångerskan Nadin Al Khalidi. Nadin tar med lyssnarna på en resa mellan dröm och verklighet med utgångspunkt i Mellanöstern och Norden, och folkmusik från hela världen. Musiken står i centrum och bär vidare Nadins berättelser där orden slutar. Farfars tallrik sänds i tio veckor i P2 med start söndag 19 juni.

Ett fotoalbum öppnas. Bilderna ligger brokigt, huller om buller. Människor, tider, platser och världens folkmusik stiger upp från sidorna, tågen rullar över jorden och haven glittrar farligt i Peru, Egypten, Danmark, Libanon… I Farfars tallrik tar programledaren Nadin Al Khalidi ett nytt grepp på folk- och världsmusik och låter den fungera som ett soundtrack för sina minnen och sin fantasi. Varje avsnitt bär ett tema som arv och resa, flykt och frihet, kärlek och förlust.

– Nadin Al Khalidi lyckas med det svåra – att få berättelserna att följa med in i musiken och växa vidare där, berättar producent Linda Roslund på SR Kronoberg/Frekvens Produktion. Vårt mål är att vem som helst ska kunna lyssna och att det ska vara lätt att ta till sig berättelserna. Med musik och ord tar Nadin med oss med till historia och nutid, kärlek och död, resor och möten, från en solfrukost på Möllevångstorget till bombattacker över en källare i Bagdad.

Och det är där som hennes farfars gamla tallrik börjar rulla. Den som han fann under arkeologresorna till Indien. Den som han räckte över när han 1917 friade till farmor Fattum. Denna farfars tallrik som sedan alltid har funnits och ska finnas.

Om Nadin Al Khalidi
Med Farfars tallrik debuterar Nadin Al Khalidi i Sveriges Radio. Före flykten, i dryga 20-årsåldern, hann hon med en kort period vid radion i Irak. Sin bakgrund har hon i Bagdad och Kairo och nu lever hon sedan nio år i Sverige. Här är hon musiker och sångerska, arbetar med teater och spelar med sitt Malmöbaserade band Tarabband. Det är sedan Nadin Al Khalidi lämnade Irak som hon på allvar börjat undersöka den arabiska musiken. Och som ny personlighet i P2 bjuder hon nu på en blandning av de intryck hon får längsmed vägen. Hon gör det med sina musikval och med det bildgalleri hon alltid bär med sig.

Farfars tallrik – ett nytt program, en ny röst, ett nytt sätt att presentera folk-/världsmusik i P2. Söndagar 19 juni-21 augusti kl.19.00.
Programledare Nadin Al Khalidi, producent Linda Roslund. Programmet görs av Sveriges Radio i samarbete med Frekvens Produktion AB.
Besök programmets hemsida på sverigesradio/p2/farfarstallrik

Foton Farfars tallrik - av Mattias Ahlm/SR:

För mer information, kontakta:
Linda Roslund
linda.roslund@sr.se