Påminnelse: Inbjudan till pressträff om utformningen av Sveriges nya sedlar

I morgon, tisdag den 24 april, klockan 11:00 presenterar riksbanksfullmäktige och juryn det bidrag som vunnit Riksbankens tävling om att utforma Sveriges nya sedlar. Det vinnande bidraget kommer att vara den konstnärliga utgångspunkten för utformningen av de nya sedlarna.

I april 2011 fattade riksbanksfullmäktige beslut om motiven på de nya sedlarna. Därefter inleddes en tävling om att utforma sedlarna. Åtta tävlande gick i oktober vidare och fick möjlighet att lämna in konkreta förslag på hur de nya sedlarna skulle kunna se ut. En jury har sedan arbetat med att gå igenom de inkomna bidragen och utse en vinnare.

I morgon, tisdag den 24 april, klockan 11:00 ordnas en pressträff på Riksbanken där det vinnande bidraget kommer att visas. På pressträffen deltar förutom vinnaren även Johan Gernandt och Sven-Erik Österberg, riksbanksfullmäktiges ordförande respektive vice ordförande, Peter Egardt, fullmäktigeledamot och ordförande i juryn samt Christina Wejshammar, chef för enheten för kontantförsörjning på Riksbanken.

Observera att det vinnande tävlingsbidraget presenteras först på pressträffen. Information om samtliga bidrag kommer att finnas på Riksbankens webbplats, www.riksbank.se senare samma dag.

Pressträffen äger rum på Riksbanken, Brunkebergstorg 11. För att delta på pressträffen krävs presslegitimation eller motsvarande.

Pressträffen direktsänds på Riksbankens webbplats, www.riksbank.se.

Samtliga bidrag i formgivningstävlingen kommer även att presenteras på Kungl. Myntkabinettet från den 4 maj. Där kan man ta del av hur konstnärerna har tänkt när de har formgivit sedlarna och få veta mer om de nya sedlarna.

Utformningen av de nya mynten presenteras senare under 2012.

Om oss

Riksbanken är Sveriges centralbank och en myndighet under riksdagen. Riksbanken ansvarar för penningpolitiken med målet att upprätthålla ett fast penningvärde. Banken har också i uppdrag att främja ett säkert och effektivt betalningsväsende.