Riksbanken levererar in 2,5 miljarder kronor till statskassan

Report this content

Riksbanksfullmäktige har i enlighet med riksbankslagen lämnat förslag till riks­dagen om disposition av Riksbankens vinst för räkenskapsåret 2016. Fullmäktige föreslår att 2,5 miljarder kronor levereras in till statskassan.

Förslaget har beräknats i enlighet med de riktlinjer som tillämpas för inleverans av Riksbankens vinst sedan 1988. Enligt riktlinjerna ska 80 procent av det genom­snittliga resultatet – efter vissa justeringar – under de senaste fem åren levereras in till statskassan. Resultatet beräknas exklusive valutakurs- och guldvärdeeffekter men inklusive de priseffekter som redovisas på värderegleringskontot i balans­räkningen.

En detaljerad redogörelse för beräkningen av vinstdispositionen framgår av Riksbankens framställning till riksdagen 2016/17:RB2 Förslag till disposition av Riksbankens vinst för räkenskapsåret 2016 samt riksbanksfullmäktiges verksam­hetsberättelse 2016.

Presstjänsten, tel. 08-787 02 00