SVERIGES UNGA AKADEMI EXPANDERAR

Report this content

Sveriges unga akademi, som nu står på egna ben som en helt självständig organisation, välkomnar stolt sju nya ledamöter. De representerar olika ämnesområden: från juridik, teknik och social förändring till astronomi och elementarpartikelfysik. Det bäddar för tvärvetenskapliga möten, ett av akademins signum.

– Sveriges unga akademi kommer nu som helt egen organisation fortsätta att driva frågor som är centrala för Sverige som kunskapsnation. Inte minst ungdomars intresse för vetenskap och möjligheten att tänka nytt. Vi vet inte hur det politiska landskapet ser ut i höst, men vi kan lova att Sveriges unga akademi fortsätter att med konstruktiva förslag arbeta för att förbättra hur forskning och utbildning organiseras och finansieras i Sverige. Personligen ser jag också oerhört mycket fram emot att lyssna på våra nyinvalda ledamöters erfarenheter och idéer, och se vilka nya projekt det kommer leda till, säger Martin Högbom, professor i strukturbiokemi, ordförande för Sveriges unga akademi.

Nya ledamöter

Sju framstående unga forskare har valts in som nya ledamöter och kompletterar akademins 33 ledamöter. De nya ledamöterna är:

Sanja Bogojevic, docent, juridik, Lunds universitet
Ericka Johnson, docent, teknik och social förändring, Linköpings universitet
Kirsten Kraiberg Knudsen, forskarassistent, astronomi, Chalmers tekniska högskola
Staffan I. Lindberg, professor, statsvetenskap, V-Dem Institute, Göteborgs universitet
Joachim Oberhammer, lektor, radiofrekvens mikrosystem, Kungliga Tekniska högskolan
Sara Strandberg, lektor, elementarpartikelfysik, Stockholms universitet
Maria Tenje, biträdande lektor, elektrisk mätteknik, Lunds universitet

Fortsatt högt tempo

Akademin har under året bland annat lanserat boken Vägar till vetenskapen, arrangerat ett internationellt symposium i neurovetenskap med medverkande forskare från unga akademier i flera länder, och genomfört en sommarforskarskola för gymnasieungdomar. Akademins engagemang i karriärfrågan fortsätter och i oktober startade den andra omgången av nätverksprogrammet med Sveriges riksdag där forskare ges insikt i politikens villkor och riksdagsledamöter får tillgång till aktuell forskning. I januari belyste vi jämställdhetsfrågan med seminariet ”Jämställdhet i akademin: från siffror till handling” som också filmades och finns att se i UR Play. Till hösten planeras en ny omgång av forskarskolan Forskarmöten och flera forskningspolitiska aktiviteter med anledning av det stundande valet.

Mer information och bilder:

Kontakt:
Ordförande: Martin Högbom, Stockholms universitet, hogbom@dbb.su.se, 070-413 28 06, 08-16 21 10

VD: Anna Sjöström Douagi, anna@sverigesungaakademi.se, 072-742 97 93, 08-673 97 41

Sveriges unga akademi
är ett oberoende, tvärvetenskapligt forum för några av de bästa unga forskarna i Sverige inom alla ämnesområden. Akademin bildades 27 maj 2011 på initiativ av Kungl. Vetenskapsakademien. Verksamheten finansieras av Familjen Erling-Perssons Stiftelse, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Ragnar Söderbergs stiftelse, Riksbankens Jubileumsfond och Utbildningsdepartementet.

Sveriges unga akademi expanderar, sju nya ledamöter invalda

Citat

– Vi vet inte hur det politiska landskapet ser ut i höst, men vi kan lova att Sveriges unga akademi fortsätter att med konstruktiva förslag arbeta för att förbättra hur forskning och utbildning organiseras och finansieras i Sverige. Personligen ser jag också oerhört mycket fram emot att lyssna på våra nyinvalda ledamöters erfarenheter och idéer, och se vilka nya projekt det kommer leda till.
Martin Högbom, ordförande, professor i strukturbiokemi vid Stockholms universitet