Fortsatt rustning av E20 för bättre trafiksäkerhet

Svevia har fått i uppdrag av Trafikverket att bygga om sträckan Kristineholm – Bälinge till fyrfilig motorväg med planskilda korsningar. Uppdraget är värt 144 miljoner kronor.

Uppdraget utförs på totalentreprenad och omfattar två kilometer ny motorväg, 21,5 meter bred med mittremsa, fem broar för planskilda korsningar, en ny trafikplats Bälinge samt en lokalgata åt Alingsås kommun,

– Vi är väldigt glada över att ha vunnit denna totalentreprenad av Trafikverket. Det händer mycket i regionen, konkurrensen är tuff och därför är det extra kul att ta hem ett så pass stort och viktigt infrastrukturprojekt. Den stora utmaningen i projektet är den korta byggtiden. Vi startar denna vecka och ska vara klara i november nästa år, säger Jens Andreasson, arbetschef Svevia.

Den första etappen i projektet är att bygga en lokalgata väster om E20 som kommer att användas i den andra etappen för att leda om trafiken under byggtiden av motorvägen.

– Säkerhet har högsta prioritet så därför känns det extra bra att stora delar av arbetet kan utföras utan störningar och oro från passerande trafik på E20.

Jens Andreasson, arbetschef Svevia, 072-502 65 12