Nu åtgärdas vägen Levar - Örsbäck

Den slitna sträckan ska under två år åtgärdas för bättre bärighet och ny asfalt.

Trafikverket har gett Svevia uppdraget att utföra vägförstärkningsarbete på den 15 kilometer långa sträckan. Uppdraget är värt cirka 15 miljoner kronor.

– Behovet av åtgärder på sträckan är stort. Det här är en sådan väg som byggdes då naturgrus ansågs som ett bra bärlager. Problemet med naturgrus är att stenarna är runda och glider mot varandra vilket skapar en ostabil yta. Hela sträckan får ett nytt stabilt bärlager av krossat bergmaterial. Med det materialet skapas en mer kompakt vägbyggnad. När det är klart kommer hela sträckan att få en ny asfaltbeläggning, säger Mikalel Gerklev, Svevia.

Jobbet kommer att starta under sommaren och ska vara färdigställt i september 2015.

Mikael Gerklev, Arbetschef, Svevia, tfn 090-17 26 56

Behovet av åtgärder på sträckan är stort
Mikael Gerklev, arbetschef