Ny trafikmiljö i Bergsåker

Boende i Bersåker får bättre trafiksäkerhet, ny gång- och cykelbana och ett fint torg när väg 86 nu ska rustas upp.

– Ombyggnaden är en så kallad cityanpassning som framförallt kommer att förbättra trafiksäkerheten men det kommer också att bli finare, säger Morgan Johansson, Svevia.

Projektet är den andra etappen av ombyggnaden av väg 86. Runt månadsskiftet oktober-november startar Svevia arbetet på etappen som sträcker sig mellan Bergsåker-Silje. Uppdragsgivare är Trafikverket.

– Vi kommer att utföra en totalrenovering av den befintliga vägen som görs mer trafiksäker med trottoar och refug.  I jobbet ingår också att förbättra dagvattensystemet och rusta upp torget med nya parkeringsplatser och en trevligare lösning med träd och blomplantering. Gång- och cykelbanan förlängs och kommer att sträcka sig till Silje när vi är klara.

För att inte Sättnaån, som går intill vägen, ska underminera vägen kommer Svevia också att utföra en släntförstärkning med träpålar.

Väg 86 är ett pendlingstråk för både person- och godstransporter bland annat till industriområdet Lillhällan. Trafiken är tidvis mycket intensiv. Uppdraget är värt 22.9 miljoner kronor.

– Självklart är det så att framkomligheten kommer att påverkas under byggnadsperioden. Men det här är en efterlängtad upprustning så min förhoppning är att alla trafikanter som berörs av ombyggnaden tar det försiktig förbi vårt arbetsområde både för deras egen och vår säkerhet, säger Morgan som är platschef på projektet.

Projektet ska vara klart i oktober 2015

Morgan Johansson, platschef, Svevia, tfn; 0611-442 60

Ombyggnaden är en så kallad cityanpassning som framförallt kommer att förbättra trafiksäkerheten men det kommer också att bli finare.
Morgan Johansson, platschef