Delårsrapport april – juni 2008

• Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 42,0 (27,3) MSEK.

• Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick för det andra kvartalet till 9,7 (3,5) MSEK.

• Rörelseresultatet (EBIT) för det andra kvartalet uppgick till 2,3 (-1,9) MSEK.

• Resultatet efter skatt för det andra kvartalet uppgick till -8,5 (-10,2) MSEK.

• Resultat per aktie (före utspädning) var för första halvåret -1,17 (-0,98) SEK.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten var under det andra kvartalet 7,0 (-13,4) MSEK.

• Eget kapital per aktie (före utspädning) uppgick per den sista juni 2008 till 8,52 (10,82) SEK per aktie.

• Det uppskattade substansvärdet per aktie (före utspädning) efter periodens utgång uppgår till ca.12,20 SEK.

• Den synliga soliditeten uppgick den sista juni till 15,1 (17,4) % dvs före den i juli genomförda företrädesemissionen. Den justerade soliditeten, med hänsyn tagen till uppskattade marknads-värden på fartyg, uppgick till 22,1 %. Med hänsyn tagen till övervärden och konvertibellån är den justerade soliditeten 27,2 %.

• Styrelsen i Svithoid Tankers beslutade i slutet av juni att genomföra en företrädesemission till befintliga aktieägare som i ett första steg tillför bolaget 53, 7 MSEK.

• Bolagets uttalade målsättning är att fokusera på fartyg under 5.000 dwt. Fartyg däröver, som idag motsvarar en fjärdedel av balansräkningen, skall på sikt avyttras. Styrelsen har härutöver beslutat att utvärdera strategiska alternativ för bolaget omfattande såväl fusion som försäljning

Fredrik Nygren
+ 46 8 546 999 42
fredrik.nygren@svithoidtankers.com