Svithoid Tankers kvartalsbokslut första kvartalet 2008

Svithoid Tankers lämnar sin kvartalsrapport

Verkställande direktören Fredrik Nygren kommenterar bokslutet med:

Stark tillväxt och underliggande resultatförbättring

Intäkterna ökade med 86 % jämfört med första kvartalet 2007 till 41 MSEK. Rörelseresultatet var positivt, 0,3 MSEK, trots att perioden belastats med kostnader om ca 2 MSEK hänförligt till Mt Betty Theresas haveri i mars. Nettoresultatet, en förlust om 14,6 MSEK, innehåller orealiserade valutakursförluster om ca 5 Mkr som uppkommit vid omräkning av våra US dollar baserad dotterbolag. Nettoresultatet för kvartalet, exklusive orealiserade valutakursförluster och kostnader i samband med Mt Betty Theresas haveri, är en förlust om ca 7,6 Mkr, vilket en förbättring mot föregående kvartal, då förlusten uppgick till 8,5 MSEK, exklusive orealiserade valutakursvinster om ca 2 MSEK.

Kraftigt reducerad exponering mot spotmarknaden

Bolaget är i en uppbyggnadsfas och det råder fortsatt obalans mellan fartyg som är under upp- start och därmed genererar lägre intäkter och fartyg som redan är inkörda och genererar intäkter i linje med förväntningar. Vidare har de fartyg som är helt eller delvis exponerade mot spot- marknaden gett ett negativt resultat om ca 5 MSEK för första kvartalet. Denna exponering har under andra kvartalet reducerats kraftigt.

Mt Baltic Claire är sedan april sysselsatt på ett timecharterkontrakt till Whitaker/Exxon. Mt Vedrey Kattegatt sysselsätts sedan början av maj på ett timecharterkontrakt till Herning Shipping. Mt Vedrey Hallarna avslutar i slutet av maj sitt volymkontrakt till Diester Industrie och påbörjar en timecharter till Seatankers Ltd, som redan tidigare har Mt Vedrey Fram på timecharter. Mt Vedrey Thor, som levererades i mars, sysselsätts under andra kvartalet i spotmarknaden för erhållande av godkännanden från oljebolag för att därefter gå in på sin timecharter till JamesFisherEverard, vilket förväntas ske under juni månad. Därmed är endast Mt Vedrey Heimer fortsatt sysselsatt i spotmarknaden.

Större fartygen skall avyttras

Bolagets uttalade målsättning är att fokusera sina resurser på fartyg under 5.000 dwt. Fartygen däröver d v s Mt Baltic Claire, Mt Betty Theresa och Mt Baltic Maria, och som idag motsvarar en fjärdedel av koncernens balansräkning, skall på sikt avyttras. Bakgrunden till denna fokusering är dels behovet av att stärka balansräkningen och dels att renodla verksamheten.

Inom vårt huvudsegment, d v s fartyg under 5.000 dwt, har i stort sett inga nybeställningar gjorts under året. Däremot har ett flertal äldre fartyg sålts ut ur den nordeuropeiska marknaden och endast ett fåtal nyleveranser har skett, däribland Mt Vedrey Thor. Sammantaget bedöms den seglande flottan ha reducerats med ca 3 % men med fortsatt hög genomsnittsåldern på ca 15 år.

Kontaktpersoner Svithoid Tankers:

Fredrik Nygren, Verkställande Direktör