KOMMUNIKÉ FRÅN SVOLDERS ÅRSSTÄMMA 2016

Report this content

Nedan redovisas väsentliga beslut som fattades på Svolders årsstämma den 15 november 2016. Stämman hölls på IVA:s Konferenscenter i Stockholm. Samtliga beslut fattades i överensstämmelse med styrelsens och valberedningens förslag såsom de presenterats i den fullständiga kallelsen. Fullständiga förslag har funnits tillgängliga på Svolders hemsida.

Utdelning
Årsstämman fastställde styrelsens förslag om utdelning till 2,75 SEK per aktie för räkenskapsåret 2015/2016. Som avstämningsdag beslutades torsdagen den 17 november 2016, vilket medför att utdelningen beräknas utbetalas genom Euroclears försorg tisdagen den 22 november 2016.

Ansvarsfrihet
Stämman beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2015/2016 års förvaltning.

Frivillig likvidation
Stämman beslutade enhälligt att bolaget ej skall träda i frivillig likvidation.

Styrelse
Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att omvälja styrelseledamöterna Mats Andersson, Fredrik Carlsson, Eva Cederbalk, Viveka Ekberg, Rolf Lundström samt Johan Qviberg. Årsstämman valde Fredrik Carlsson till styrelseordförande.

Revisorer
Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att välja det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCooper AB som bolagets revisorer för perioden fram till årsstämman 2016/2017. PricewaterhouseCoopers AB har meddelat att om PricewaterhouseCoopers AB väljs till revisor av stämman kommer Peter Nilsson fortsatt att vara huvudansvarig revisor.

Valberedning
Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att bolaget ska ha en valberedning bestående av fyra ledamöter. Valberedningens ledamöter ska utgöras av en representant för var och en av de tre till röstetalet största aktieägarna som önskar utse en sådan representant, och styrelsens ordförande (sammankallande till första mötet). Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att ny valberedning utsetts. Ordförande i valberedningen ska, om inte ledamöterna enas om annat, vara den ledamot som representerar den till röstetalet största aktieägaren. Valberedningen ska konstitueras baserat på aktieägarstatistik från Euroclear Sweden AB per den sista bankdagen i mars 2016. Namnen på de utsedda representanterna i valberedningen och de aktieägare de företräder ska offentliggöras så snart de utsetts, dock senast sex månader före årsstämman.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga bolagets styrelse att, vid ett eller flera tillfällen för tiden intill nästkommande årsstämma, fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna aktier. Det fullständiga förslaget presenterades i kallelsen samt finns tillgängligt på Svolders webbplats.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Även detta förslag presenterades i kallelsen.

Den första delårsrapporten för verksamhetsåret 2016/2017, avseende perioden 1 september – 30 november, kommer att offentliggöras den 13 december 2016.

Stockholm den 15 november 2016

Frågor kan ställas till:
Ulf Hedlundh, verkställande direktör 08-440 37 73
Pontus Ejderhamn, ekonomichef 08-440 37 72

Denna information är sådan information som Svolder AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.

Svolder är ett rent investmentbolag som huvudsakligen placerar i noterade aktier i svenska små och medelstora företag. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm AB. Svolders substansvärde offentliggörs veckovis och finns tillgängligt på bolagets hemsida, www.svolder.se.

SVOLDER AB (publ) • Box 70431 • 107 25 Stockholm • Telefon 08-440 37 70

Taggar: