Blågul bubbla i Dakar skildras i ny svensk dokumentär

Report this content

Denise Carvalho förlorade nyligen båda sina föräldrar så hon behöver verkligen jobbet på callcentret för
att kunna försörja sig och sina tre yngre syskon.© Marcus Rosén/SVT

Hallå Dakar sänds i SVT2 torsdag 6 november 2014 kl 20.00. Även i SVT Play.

OBS! Premiär på Bio Rio i Stockholm ikväll måndag 27 oktober kl 20.00. Seynabou, en av huvudpersonerna, och svenskläraren Teresa finns på plats. Vi kan avslöja att Seynabou nu pratar svenska.

När ett svenskt företag som tar emot färdtjänstsamtal öppnar ett callcenter i Senegal börjar jakten på lokala språksnillen. 650 unga senegaleser söker företagets svenskkurs i hopp om att få ett jobb. En varm och humoristisk dokumentär av Magdalena och Marcus Rosen.

De har sju månader på sig att lära sig flytande svenska och bara de allra bästa kommer att klara det stora slutprovet. En tredjedel av Senegals unga akademiker är arbetslösa så konkurrensen är stenhård. Av 650 sökande väljer företaget ut 24 språkbegåvningar som redan talar minst tre språk.

Filmens huvudpersoner, Denise, Al Housseynou och Seynabou, kommer alla från mycket enkla förhållanden. I sin strävan efter ett bättre liv befinner de sig plötsligt mitt i en blågul bubbla i Dakar där det är helt naturligt att sjunga med i Peps Perssons låtar och skratta åt Josef Fares "Jalla Jalla".

Mer info och bilder i Pressinfo
För mer information vänligen kontakta: brita.sylven@svt.se,