Båtlivet i kommunala storstadshamnar inte tillgängligt för alla

För den som är funktionsnedsatt men vill ta del av båtlivet kan det bli svårt om man vill ha båt i någon av storstädernas kommunala hamnar. Enligt en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens riksförbund – låtit göra, är de kommunala fritidshamnarna i Stockholm, Göteborg och Malmö dåligt anpassade för funktionsnedsatta. Där man har bäst tillgänglighet är exempelvis i Sotenäs, Lysekil och Lomma.

– Ett aktivt friluftsliv är viktigt för människors hälsa. Vi vet att naturen har en läkande effekt i samband med en sjukdom eller skada så därför är det viktigt att friluftslivet görs tillgängligt även för människor med funktionsnedsättning. Tillgång till havet och båtlivet är extra viktig då vi alla är lika när vi är ombord på en båt. De kommunala hamnarna kan med enkla medel göra det möjligt, men då måste kommunerna jobba med frågan. Det är en skylighet de har gentemot kommunens invånare, säger Pelle Kölhed, ordförande i Personskadeförbundet RTP.

I Sweboats återkommande undersökning, Årets båtkommun, svarade 67 kommuner på frågan om de kommunala hamnarna var anpassade för rullstolsburna alternativt funktionsnedsatta nyttjare. 49 stycken, 73 procent, uppgav att de erbjöd servicen vid samtliga eller vid någon av sina fritidshamnar. Däribland Malmö och Göteborg som svarade att de har viss anpassning i form av ramper ner till bryggor. Men i Malmö saknas lämpliga platser för funktionsnedsatta medan det i Göteborg finns några båtplatser som passar bättre för exempelvis rullstolsburna, men inga platser speciellt avsedda för personer med funktionsnedsättning. Vid behov kan man söka till dessa platser men väntetiderna är långa och man får kanske inte en båtplats i sin närhet. Varken Malmö eller Göteborg planerar någon anpassning av nuvarande bryggor.

Av de 67 som svarat, saknade nio anpassningar för funktionsnedsatta helt och hållet, däribland Stockholms kommun. Där svarar man att några hamnar är lite lättare att nå men i de flesta fall är de dåligt byggda för funktionshindrade. Kommunen svarar dock, precis som i Malmö och Göteborg, att man har en ambition att bli bättre framöver.

– Det är mycket glädjande att så många kommuner gör sina fritidshamnar tillgängliga för alla oavsett förutsättningar. Men att de viktiga kommunala hamnarna i storstäderna ligger efter är ytterst beklagligt. Det är dags att storstadskommunerna börjar tar ansvar för den här frågan, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Ett gott exempel är Kungshamn i Sotenäs kommun som har en lift för funktionsnedsatta som behöver hjälp ner i båten. Man har även speciella bryggor för personer som har svårt röra sig och man har tagit bort trösklar på bryggor. Liknande service har man i Lomma och Lysekil som båda erbjuder möjligheten att lyfta i båtgäster.

Samtliga kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2014 varav 73 svarat att de driver hamnar. Se resultatet om hamnarnas tillgänglighet i bifogat dokument.

För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, VD Sweboat. Telefon: 070–342 06 99. E-post: mats.eriksson@sweboat.se.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Båttillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Taggar: