• Sweboat/

Minst tre års kö till båtplats i många kommuner – men på flera håll har väntetiden kortats ner

I drygt var femte kommun är kötiden för en kommunal båtplats minst tre år. Det visar en ny undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Samtidigt uppger flera kommuner att de lyckats korta sina köer till båtplatser.
– Köerna är mycket långa i flera kommuner och utgör ett stort hinder för alla som vill ut på sjön. Men det är glädjande att så många som 16 kommuner i år har kortat sina kötider, jämfört med den förra undersökningen 2012, då sex kommuner hade kortat sina kötider, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, båtbranschens riksförbund.

Sweboat har under vintern granskat förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. Nu presenteras den del av undersökningen som behandlar tillgången till kommunala båtplatser. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller kötider och köavgifter i de kommunala fritidshamnarna. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna valt att delta.

Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till upp till 10 år. Drygt var femte kommun, 22 procent, svarar att de inte har någon kötid alls, lika många svarar att de har minst tre års kötid. I 13 procent av kommunerna är kötiden minst fem år.

Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 20 månader. Det är en förbättring med tre månader jämfört med undersökningen 2012, men ingen statistiskt säkerställd förändring eftersom de deltagande kommunerna i undersökningen delvis skiljer sig åt.

Sexton av kommunerna i undersökningen – Strömstad, Åmål, Gotland, Kristianstad, Kungälv, Lysekil, Mönsterås, Ödeshög, Ronneby, Trollhättan, Trosa, Umeå, Vänersborg, Varberg, Ystad och Värmdö – uppger att de nu har kortare kötid till kommunala båtplatser jämfört med undersökningen 2012. I några fall är skälet att de arbetat aktivt för att förbättra själva kösystemet och i några att flera båtplatser iordningsställts.

– Det är mycket glädjande att se att allt fler kommuner tar tag i sina kötider och på så sätt underlättar för kommunens invånare att ta del av båtlivet. Förhoppningsvis kan de visa vägen för de kommuner som fortfarande har långa kötider, säger Mats Eriksson.

På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar 59 kommuner att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har delvis eller helt, överlåtit driften till klubbar och privata aktörer och har därför inte svarat på frågan om kötid.

– Privata marinor och ideellt drivna båtklubbar är mycket viktiga för att skapa båtplatser i en kommun men i slutändan är det kommunala engagemanget avgörande för hur god tillgängligheten är, säger Mats Eriksson.

Samtliga kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2014 varav 73 svarat att de driver hamnar. Strömstads kommun utsågs i maj till Årets Båtkommun. Se resultatet om kötider och köavgifter i bifogat dokument.

För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, VD Sweboat. Telefon: 070–342 06 99.
E-post: mats.eriksson@sweboat.se.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Båttillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Taggar: