Strömstad, Söderhamn och Västerås nominerade till Årets Båtkommun 2014

Report this content

Strömstad, Söderhamn och Västerås är kandidaterna till utmärkelsen Årets Båtkommun 2014. Det är resultatet av Sweboats riksomfattande undersökning om båtlivet i Sveriges kommuner.
– Hur kommunerna väljer att bedriva båtlivsfrågor skiljer sig en hel del över landet. De här tre kandidaterna gör, utifrån sina förutsättningar, mycket goda insatser för sina invånare, säger Mats Eriksson, vd Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat har under vintern och våren för fjärde gången kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer och båtbottentvättar. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, valt att delta, jämte båtklubbar och privata företag.

– Bland våra toppkandidater finns dels en välkänd båtkommun där båten är en självklarhet för en stor del av invånarna dels kommuner där båtlivet engagerar en klart mindre del av befolkningen. Den gemensamma nämnaren är kommunernas stora engagemang i frågorna som gör att de som verkligen vill ha egen båt, oavsett prisklass och storlek, har goda möjligheter till det, säger Mats Eriksson.

Flera undersökningar har tidigare visat att många fler än de som har egen båt vill tillbringa semestern på sjön. Undersökningen Årets Båtkommun, som utförs av K2analys, söker svar på frågorna hur lätt det är för invånarna i olika kommuner att ägna sig åt båtliv, vilka kostnader det medför och hur väl kommunerna sörjer för att minimera negativa effekter för miljön.

– Vi strävar efter att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt, hålla hög kvalitet och påverka miljön i minsta möjliga utsträckning. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som brukar lyckas bäst, säger Mats Eriksson.

Årets Båtkommun 2014 presenteras den 15 maj.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mats Eriksson, VD Sweboat. Telefon: 070–342 06 99. E-post: mats.eriksson@sweboat.se.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Båttillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Taggar: