Slimme mobiliteitsoplossingen houden Helmond bereikbaar

Helmond is als ‘living lab’ een plek waar nieuwe innovaties op het gebied van mobiliteit in de praktijk worden getest. Op deze manier kan de gemeente zich zo goed mogelijk voorbereiden op een toekomst van slimme mobiliteit en zelfrijdende auto’s. Ingenieursadviesbureau Sweco en Siemens Mobility zijn met de cloud-VRI en de Smart Traffic-oplossing twee van de partners die de gemeente hierbij ondersteunen.

Smart Traffic is het slimme softwaresysteem dat op basis van realtime-verkeersvoorspellingen de doorstroming op het kruispunt optimaliseert. “We zetten Smart Traffic in op de locatie Binderseind – Marktstraat – Heistraat, in het centrum van Helmond”, vertelt . “Het is een kruispunt met zowel auto’s, bussen, fietsers als voetgangers. Aan ons de taak om hier het verkeer efficiënter te laten doorstromen.”

IN DE CLOUD
Sweco heeft de software Smart Traffic in de cloud geïnstalleerd. “Vanuit de cloud sturen we de verkeersregelinstallatie op het kruispunt aan op basis van alle data die we ontvangen, bijvoorbeeld uit lussen in de weg en Floating Car Data. Er worden steeds meer intelligente toepassingen ontwikkeld, die verkeerslichten, (zelfrijdende) voertuigen en weggebruikers slimmer maken en onderling laten communiceren. Door gebruik van de cloud zijn we in staat om de grote hoeveelheden data die hierbij beschikbaar komen snel te verwerken”, aldus Jeroen.

BETERE VERKEERSDOORSTROMING
Met de inzet van Smart Traffic in Helmond laat Sweco zien dat het aansturen van verkeerslichten in de cloud goed functioneert. In verkeerssimulatiestudies is aangetoond dat de verliestijd met 22 procent kan worden verminderd. Tevens zijn wachtrijen korter en dienen voertuigen minder vaak te stoppen. Jeroen: “Wat de verkeersdeelnemers van de uitrol merken? Ze zullen bijvoorbeeld merken dat het wachten voor de verkeerslichten minder lang duurt en er geen vaste volgorde meer is waarin de verkeerslichten naar groen gaan.”

SNELLE VERBINDINGEN
Siemens heeft de verkeersregeling in Helmond aangepast naar een schakelkast voor verkeerslichten en radiocommunicatie met een terugvalprogramma voor als de verbinding met de wal wegvalt. In Helmond is aangetoond dat dit goed functioneert, zelfs met een 4G verbinding naar de cloud-omgeving. “De automaat is een “Thing” geworden, de toegevoegde waarde voor verkeersafwikkeling wordt gecreëerd vanuit het Internet”, aldus Eddy Verhoeven, product owner bij Siemens Mobility. “De beweging is onomkeerbaar, komende tijd laten we in Helmond zien wat de voordelen zijn en welke hobbels er nog genomen moeten worden”.

HELMOND ALS LIVING LAB
Helmond is doorlopend op zoek naar slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen en loopt dan ook voorop in de ontwikkeling van innovatieve verkeersregelinstallaties. Slimme mobiliteit helpt de stad en haar inwoners om goed bereikbaar te zijn en ook te blijven in de toekomst. De gemeente Helmond daagt partners uit om innovatieve ontwikkelingen in de stad uit te proberen. Helmond fungeert zo als ‘living lab’. Bij al deze innovaties is een belangrijke rol weggelegd voor de Automotive Campus. Hier zitten bedrijven en organisaties met een uitgebreide kennis en ervaring op dit gebied.

Sweco ontwerpt en ontwikkelt de samenlevingen en steden van de toekomst. Ons werk leidt tot duurzame gebouwen, efficiënte infrastructuur en toegang tot elektriciteit en schoon water. Met 14.500 medewerkers in Europa, bieden wij onze klanten voor elke situatie de juiste expertise. Wij voeren jaarlijks projecten uit in 70 landen verspreid over de hele wereld. Sweco is Europa’s grootste ingenieursadvies- en architectenbureau, met een omzet van circa 1,8 miljard euro en is genoteerd aan de Nasdaq Stockholm.

Citat

Jeroen Brouwer, teammanager Mobility Solutions bij Sweco