Stora Energipriset till Helsingborgshem och HSB Sundfastigheter

Stora Energipriset till Helsingborgshem och HSB Sundfastigheter - Värmebesparing på mellan 10-25 procent i flerbostadshus Kjell Persson, Helsingborgshem och Bengt Rosberg, HSB Sundsfastigheter fick ta emot Stora Energipriset vid de Nordiska Energidagarna den 4 december. De får priset för sitt arbete med att minska energiförbrukningen i flerbostadshus på ett för de boende acceptabelt sätt. - Juryn har velat belöna ett förtjänstfullt arbete för att införa värme- och temperaturmätning på ett sätt som accepterats av de boende, säger juryns ordförande, Vattenfalls f d koncernchef Carl-Erik Nyquist. Pristagarnas lösningar ger varje lägenhetsinnehavare möjlighet att vid behov välja en lägre temperatur- eller värmekomfort och på så sätt minska sin energiförbrukning. Något som kan leda till en total värmebesparing i flerbostadshus på mellan 10-25 procent. - Med priset vill vi markera betydelsen av energihushållning rent allmänt i flerbostadshus. Dessutom på ett för hyresgästen tilltalande sätt, poängterar Enno Abel, professor emeritus vid Chalmers Tekniska högskola och ledamot av juryn. Stora Energipriset delas ut till personer eller företag som gjort speciellt framstående insatser för att spara energi i byggnader. Priset är instiftat av SWECO THEORELLS och Dagens Industri och har delats ut varje år sedan 1984. Läs mer om pristagarna och deras lösning på www.sweco.se SWECO THEORELLS är installationskonsulter och ingår i SWECO-koncernen, Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. I SWECO ingår: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO Projektledning, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide och SWECO Connect. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen AB. För ytterligare information kontakta: Åsa Söderström Jerring, VD SWECO THEORELLS, tfn 08-705 06 20 eller 070-696 22 30 Sören Ohlsson, Utvecklingschef, SWECO THEORELLS, tfn 08-705 06 22 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/05/20021205BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/05/20021205BIT00100/wkr0002.pdf