Sunderby Sjukhus har utsetts till Årets Hus i tävlingen Årets Byggen

Sunderby Sjukhus har utsetts till Årets Hus i tävlingen Årets Byggen FFNS, som ingår i SWECO-koncernen, och Peab prisades på onsdagskvällen den 22 mars för Sunderby Sjukhus när det utsågs till Årets Hus 1999 vid en prisceremoni i Konserthuset i Stockholm. Prisutdelare var Prinsessan Lilian. Utmärkelsen Årets Byggen arrangeras av tidningen Byggindustrin och delas ut i fyra kategorier: Anläggning, Bostad, Hus och Ombyggnad. Till Årets Hus 1999 har Sunderby Sjukhus mellan Luleå och Boden utsetts. Sjukhuset anses vara Europas modernaste sjukhus. Juryns motivering lyder: "Höga miljöambitioner - både i genomförandet och i ett längre livscykelperspektiv - har här kunnat realiseras trots hög komplexitet och mycket stora fysiska volymer." SWECO har varit generalkonsult för Sunderby Sjukhus. Entreprenör var Peab och byggherre var Norrbottens Läns Landsting. SWECOs uppdrag har spänt över ett flertal av koncernens kompetensområden och involverat SWECO- bolagen FFNS, THEORELLS och VBB VIAK. Projektledare och chefsarkitekt Tage Isaksson, FFNS, kommenterar utmärkelsen: - Det är verkligen uppmuntrande och stimulerande att ett projekt där så många varit så engagerade i, får en sådan här utmärkelse. Projektet har varit mycket komplext, men med en planering där också den blivande personalen deltagit, har vi tillsammans med Landstinget och entreprenören lyckats åstadkomma ett unikt sjukhus med hög tekniknivå och god arkitektur som kompletterar vården och bidrar till patienternas tillfrisknande. Projektet har dessutom genomförts i tid och inom givna kostnadsramar. SWECO är Sveriges ledande kunskapsföretag inom arkitektur och teknikkonsultverksamhet med ca 2 200 medarbetare. I SWECO ingår följande sju helägda bolag: FFNS, BLOCO, THEORELLS, SWECO Projektledning, VBB VIAK, VBB Anläggning och SWECO Industriteknik. Flertalet av bolagen har dessutom dotterbolag med unik spetskompetens. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid OM Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Tage Isaksson, chefsarkitekt för projektet, FFNS, tel. 0920-356 04 Lars Malmström, informationschef SWECO, tel. 08-695 66 12, 070-858 88 31 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000419BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000419BIT00180/bit0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 15 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,9 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm