SWECO AB (publ) Bokslutskommuniké 2013

Starkt underliggande resultat i fjärde kvartalet

OKTOBER – DECEMBER 2013

• Nettoomsättning: 2 447,4 MSEK (2 093,5)

• Rörelseresultat: 128,5 MSEK (200,6); rörelsemarginal: 5,3 procent (9,6)

• Nedskrivningar av immateriella tillgångar i Östeuropa: 49,3 MSEK

• EBITA: 191,9 MSEK (241,7); EBITA-marginal: 7,8 procent (11,6)

• Integrationskostnader för Vectura: 38,1 MSEK

• Resultat efter skatt: 70,4 MSEK (127,4), resultat per aktie: 0,76 SEK (1,37)

JANUARI – DECEMBER 2013

• Nettoomsättning: 8 198,8 MSEK (7 503,5)

• Rörelseresultat: 560,7 MSEK (681,6), rörelsemarginal: 6,8 procent (9,1)

• EBITA: 656,3 MSEK (757,0); EBITA-marginal: 8,0 procent (10,0)

• Integrationskostnader för Vectura: 53,0 MSEK

• Resultat efter skatt: 379,6 MSEK (475,9); resultat per aktie: 4,11 SEK (5,15)

• Nettoskuld: 1 321,9 MSEK (409,3)

• Styrelsens förslag till utdelning: 3,25 SEK per aktie (3,25)

Koncernchef Tomas Carlsson kommenterar:

Det underliggande resultatet i fjärde kvartalet är starkt och framförallt Vectura bidrar positivt till utvecklingen. Underliggande EBITA var 230 MSEK, jämfört med 201 MSEK föregående år. Rörelseresultatet tyngs av integrationskostnader för Vectura och nedskrivningar av immateriella tillgångar i Östeuropa.

Förvärvet av Vectura överträffar våra initiala förväntningar. Synergierna bedöms bli högre, integrationskostnaderna lägre och resultateffekten kommer snabbare. Sedan den 1 januari 2014 är Vectura helt integrerat med Sweco Sverige. Vi är ledande på den nordiska marknaden, med det starkaste tjänsteutbudet för framtidens infrastruktur.

Marknadsbilden är i stort sett oförändrad och uppvisar stora geografiska variationer. Den norska marknaden är stark samtidigt som den svenska marknaden och byggmarknaden i Finland är fortsatt stabila. Industrimarknaden i Finland och stora delar av östra Europa präglas av fortsatta utmaningar. Därför omstrukturerar Sweco verksamheten i östra Europa och positionerar koncernen för att möta marknaden i centrala Europa.

Tomas Carlsson, vd och koncernchef, telefon 08 695 66 60 / 070 552 92 75, tomas.carlsson@sweco.se

Jonas Dahlberg, ekonomi- och finansdirektör, telefon 08 695 63 32 / 070 347 23 83, jonas.dahlberg@sweco.se

Bo Jansson, direktör IR, telefon 08 695 66 06 / 073 412 66 06, bo.jansson@sweco.se

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Tillsammans utvecklar våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 februari 2014 kl 07:20.