Sweco AB (publ) Delårsrapport januari-juni 2016

Starkaste kvartalsresultatet hittills

April – juni 2016

• Nettoomsättningen ökade till 4 370 MSEK (2 549), förvärvad tillväxt uppgick till 66 procent
  • EBITA exklusive extraordinära kostnader ökade till 474 MSEK (233), marginal 10,8 procent (9,1)
  • EBITA ökade till 462 MSEK (204), marginal 10,6 procent (8,0)
  • EBIT ökade till 438 MSEK (191), marginal 10,0 procent (7,5)
  • Resultatet efter skatt ökade till 342 MSEK (132), motsvarande 2,85 SEK per aktie (1,39)

Januari – juni 2016

• Nettoomsättningen ökade till 8 387 MSEK (5 015), förvärvad tillväxt uppgick till 65 procent
  • EBITA exklusive extraordinära kostnader ökade till 737 MSEK (462), marginal 8,8 procent (9,2)
  • EBITA ökade till 690 MSEK (432), marginal 8,2 procent (8,6)
  • EBIT ökade till 643 MSEK (407), marginal 7,7 procent (8,1)
  • Resultatet efter skatt ökade till 489 MSEK (292), motsvarande 4,09 SEK per aktie (3,09)
  • Nettoskulden ökade till 2 534 MSEK (1 446)
  • Nettoskuld/EBITDA ökade till 2,0 gånger (1,4). Nettoskuld/EBITDA pro forma och exklusive extraordinära poster uppgick till 1,6 gånger

Koncernchef Tomas Carlsson kommenterar:

Med den starkaste kvartalsvinsten hittills fortsätter vi vår lönsamma tillväxt. Under det andra kvartalet ökade EBITA exklusive extraordinära kostnader till 474 MSEK. Det är mer än helårsvinsten för bara fem år sedan (2010).

EBITA exklusive extraordinära kostnader ökade med 217 MSEK jämfört med förra årets pro forma. Positiva kalendereffekter bidrar med cirka 140 MSEK till förbättringen. Justerat för kalendereffekter var förbättringen cirka 77 MSEK och främst hänförlig till synergier, lägre projektnedskrivningar och ökad arvodesnivå.

Sedan förvärvet av Grontmij den 1 oktober 2015 är Sweco det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa. Integrationen fortskrider väl och genomförs i flera fall snabbare än den ursprungliga planen. Varumärkesbytet är nu genomfört och alla länder verkar under Swecos varumärke. Vi är fortsatt trygga med att de finansiella mål som kommunicerades i samband med förvärvet kommer att uppnås.

Sammantaget är marknaden för Swecos tjänster god. Den svenska marknaden är stark. Marknaderna i Norge, Danmark, Västeuropa och Centraleuropa är generellt goda och utvecklas positivt. Det råder osäkerhet kring följderna av EU-omröstningen (”Brexit”) i Storbritannien. Marknaderna i Finland och Nederländerna är fortsatt utmanande.

Tomas Carlsson, Vd och koncernchef, Telefon 08 695 66 60 / 070 552 92 75

Jonas Dahlberg, ekonomi- och finansdirektör, Telefon 08 695 63 32 / 070 347 23 83

Åsa Barsness, kommunikationsdirektör, Telefon 070 382 3686

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (pro forma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. Denna information är sådan information som Sweco är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom kontaktpersonernas försorg, för offentliggörande den 18 juli 2016 kl. 13:00 CET.