SWECO AB (publ) Delårsrapport januari-mars 2015

Ökat resultat och förbättrad debiteringsgrad

JANUARI – MARS 2015

• Nettoomsättning: 2 465,4 MSEK (2 321,7)
  • Rörelseresultat: 216,2 MSEK (211,6); rörelsemarginal: 8,8 procent (9,1)
  • EBITA: 228,5 MSEK (225,0); EBITA-marginal: 9,3 procent (9,7)
  • Resultat efter skatt: 160,2 MSEK (143,9); resultat per aktie: 1,76 SEK (1,57)
  • Nettoskuld: 1 252,4 MSEK (1 218,6)

Koncernchef Tomas Carlsson kommenterar:

• Rörelseresultatet ökade jämfört med föregående år. Ökningen sker huvudsakligen tack vare förbättrad debiteringsgrad, trots negativa kalendereffekter. Framförallt presterade Sweco Sverige ett starkt kvartal med både ökat rörelseresultat och högre rörelsemarginal.
  • Sammantaget fortsätter marknaden att förbättras, men våra delmarknader går i otakt. Det sker en stabil förbättring av den svenska marknaden, framförallt inom infrastruktur och inom bygg- och fastighetssektorn. Den norska marknaden har stöd av växande offentliga investeringar, men påverkas negativt av sjunkande oljepriser. Marknaderna i Centraleuropa har stabiliserats, medan marknaden i Finland är fortsatt utmanande.
  • Under kvartalet har Sweco Norge slutit sitt hittills största avtal inom transportinfrastruktur avseende moderniseringen av Dovrebanan mellan Oslo och Hamar. Efter kvartalets utgång fick Sweco Finland förtroendet av Metsä Fibre att projektera världens modernaste bioproduktbruk, vilket är den finska skogsindustrins största investering hittills.
  • Sweco kom på andra plats när Sveriges civilingenjörsstudenter rankade sin drömarbetsgivare i Universums undersökning Företagsbarometern. Sweco var fortsatt branschbäst i samma undersökning.

Tomas Carlsson, vd och koncernchef, telefon 08 695 66 60 / 070 552 92 75,   tomas.carlsson@sweco.se

Jonas Dahlberg, ekonomi- och finansdirektör, telefon 08 695 63 32 / 070 347 23 83,   jonas.dahlberg@sweco.se

Åsa Barsness, kommunikationsdirektör, telefon 08 695 66 40 / 070 382 36 86,   asa.barsness@sweco.se

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Tillsammans utvecklar våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Informationen är sådan som Sweco ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 maj 2015 kl 07:20.