• SWECO/

Sweco ändrar sin affärsområdesstruktur för att öka fokus på kärnmarknaderna

För att följa Swecos strategi fullt ut och förenkla organisationen gör Sweco en ändring i sin affärsområdesstruktur. Samtidigt avgår Bo Carlsson ur Swecos ledningsgrupp.

I den nya strukturen blir Sweco Belgien och Sweco Storbritannien nya affärsområden. Affärsområdeschefen i Belgien, Erwin Malcorps, och affärsområdeschefen i Storbritannien, Max Joy, blir medlemmar i ledningsgruppen. Efter ändringen kommer Sweco att ha åtta affärsområden: Belgien, Danmark, Finland, Nederländerna, Norge, Storbritannien, Sverige samt Tyskland & Centraleuropa.

”Jag är mycket glad över att välkomna Erwin Malcorps och Max Joy i ledningsgruppen. Båda har starka ledaregenskaper och en djup förståelse för vår bransch. De kommer att bli en stor tillgång”, säger Åsa Bergman, vd och koncernchef i Sweco.

Bo Carlsson, som för närvarande är affärsområdeschef för Sweco Västeuropa, kommer att ta rollen som seniorrådgivare, direkt underställd Åsa Bergman.

Åsa Bergman: "Bo Carlsson har varit mycket viktig för utvecklingen av Sweco. Med sina 28 år i företaget har han en unik kännedom om Sweco-modellen. Personligen har jag verkligen trivts med det nära samarbetet med Bo och jag är glad över att han vill stanna kvar som min seniorrådgivare.”

Max Joy började som affärsområdeschefen för Sweco Storbritannien i mars 2016. Han kom direkt från den brittiska armén där han tjänstgjorde under 28 år. Erwin Malcorps har varit Sweco Belgiens affärsområdeschefen sedan 2011. Han har en master i väg- och vattenbyggnad från Leuvens universitet.

Den nya strukturen träder i kraft omgående och kommer att rapporteras från 1 januari 2019.

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Bergman, vd och koncernchef, 08-695 64 03 / 073-412 64 03

Lars Torstensson, kommunikationsdirektör, 070-273 48 79

Johnny Nylund, presschef, 073-773 51 89

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 15 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,9 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.

Taggar: