Sweco anlitas för mark- och byggprojektering när massafabrik bygger ut

När SCA bygger ut Östrands massabruk i Timrå tar Sweco ansvaret för mark- och byggprojektering, samt delar av projekteringen av processrör. Investeringen i Östrand innebär en fördubblad produktion av blekt barrsulfatmassa och skapar Sveriges största massabruk.

– Det här är en av de riktigt stora industriinvesteringarna i Sverige genom tiderna. Uppdraget bekräftar vår position som ledande expert inom projektering för papper och massa, säger Åsa Bergman, vd Sweco Sverige.

Uppdraget innebär att Swecos industriexperter och byggkonstruktörer ansvarar för mark- och byggprojektering samt delar av projekteringen av processrör. Sweco har utfört uppdrag i Östrand sedan 1920-talet. Under det senaste året har Swecos experter inom alltifrån mark och geoteknik till brand och VA arbetat med förstudier inför satsningen.

Swecos arbete påbörjas omgående och pågår till 2018, då den nya anläggningen förväntas tas i drift.

Sweco är för närvarande engagerade i ett flertal omfattande satsningar inom papper och massa runt om i Norden, bland annat i finländska Äänekoski och svenska Värö.

Åsa Bergman, vd Sweco Sverige, 08-695 64 03, asa.bergman@sweco.se

Veronika Gustafsson, presschef Sweco, 08-695 65 43, veronika.gustafsson@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 15,2 miljarder SEK (proforma 2014). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.