Sweco anlitas för nästa generations bioproduktanläggning

Sweco får omfattande uppdrag när pappers- och massaproducenten Metsä Group storsatsar i finländska Äänekoski. Slutresultatet blir det mest effektiva och moderna bioproduktbruket i världen. Värdet på uppdraget motsvarar ungefär 200 personers arbete under ett år.

– Den nya bioproduktanläggningen är den största investeringen någonsin inom den finländska skogsindustrin. Eftersom Sweco i planeringsfasen har levt upp till våra höga krav inom miljö, energieffektivitet och teknisk kvalitet fortsätter vi nu samarbetet, säger Ilkka Hämälä, vd för Metsä Fibre Oy.

Uppdraget innebär att Swecos industriexperter och konstruktörer ska projektera en ny anläggning för att producera bioprodukter och bioenergi. Sweco har tidigare haft en nyckelroll som bland annat handlat om att kostnadsberäkna projektet och utvärdera miljöpåverkan.

– Här är Sweco med och skapar nästa generations bioprodukter och bioenergi, med ett tydligt fokus på synergier och resurssnålhet. Slutresultatet blir det mest effektiva och moderna bio-produktbruket i världen, säger Markku Varis, vd för Sweco Finland.

Swecos arbete påbörjas omgående och pågår till slutet av 2017 Anläggningen förväntas vara klar att tas i bruk under hösten 2017.

Markku Varis, vd Sweco Finland, +358 2073 933 01, markku.varis@sweco.fi

Veronika Gustafsson, presschef Sweco, 08-695 65 43, veronika.gustafsson@sweco.se

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter utvecklar hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.

Taggar: