Sweco anlitas för Sveriges första höghastighetsjärnväg

Sweco får omfattande uppdrag i satsningen på den nya dubbelspåriga höghastighetsjärnväg som ska gå mellan Göteborg och Borås. Kunden är Trafikverket och värdet på uppdraget är cirka 50 miljoner SEK.

– Att vi får förtroendet att utforma Sveriges första höghastighetsjärnväg är en bekräftelse på Swecos ledande position inom järnvägsteknik. För Västsverige blir resultatet att restiden halveras mellan regionens två största städer, säger Jan Thulin, vd för Sweco Rail.

Uppdraget innebär att Sweco ska planera och projektera 2,6 mil av den sex mil långa dubbelspåriga järnväg som ska gå mellan Göteborg och Borås. På sträckan kommer även en ny underjordisk station vid Landvetter flygplats att anläggas. Den nya järnvägen är en länk i en ny planerad stambana mellan Stockholm och Göteborg, som genom totalt en timme kortare restid kommer att krympa avstånden mellan landets två största städer.

– Sett ur ett tekniskt perspektiv finns det flera utmaningar att ta med i beräkningen. Med hastigheter på upp till 320 kilometer i timmen blir buller och vibrationer konsekvenser som behöver hanteras på bästa sätt. Den kuperade terrängen innebär att sträckan kommer att innehålla många tunnlar och broar. Dessutom kommer vi att ha stort fokus på att skapa en lösning som ger minsta möjliga påverkan för människor, miljö och landskapsbild, säger Jan Thulin.

Swecos arbete påbörjas i december och pågår till slutet av 2016. Byggstart för den nya järnvägen är planerad till 2020.

Jan Thulin, vd Sweco Rail, 010-48 453 73, jan.thulin@sweco.se

Veronika Gustafsson, presschef Sweco, 08-695 65 43, veronika.gustafsson@sweco.se

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter utvecklar hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.