SWECO får naturgasorder för 8 miljoner

SWECO får naturgasorder för 8 miljoner SWECO har fått i uppdrag av Sydkraft Gas att förprojektera naturgasledningar från Norrköping till Oxelösund. Uppdraget som är värt drygt 8 miljoner kronor är ett genombrott för SWECO på naturgasområdet. Uppdraget är en del i Sydkraft Gas planerade satsning på en naturgasledning från södra Sverige genom Småland för att i första hand nå Östergötland, Närke och Södermanland men även Mälardalen och Stockholm. - Vår strategiska satsning på naturgasområdet har gett resultat och vi är därför mycket glada över uppdraget. För ett projekt av denna storlek krävs samverkan mellan flera olika kompetenser inom både teknik och miljö. SWECO har den samlade kunskap som behövs och uppdraget är på många sätt ett genombrott för oss, säger Björn Öhman, uppdragsansvarig på SWECO. Förprojekteringen omfattar både sträckningsprojektering och miljökonsekvens-beskrivning, MKB, med tillhörande samråd. Arbetet kommer att inledas under november i år och pågå fram till sommaren 2005, då koncessionsansökan ska lämnas in. SWECOs etapp sträcker sig mellan Norrköping och Oxelösund, med förgreningar till bland annat Finspång och Katrineholm. Från SWECO deltar SWECO Projektledning, SWECO Theorells, SWECO VIAK, SWECO VBB, SWECO FFNS samt SWECO Position. Hela projektet benämns "Gasprojekt Mellansverige" och beräknas kosta mellan 5 och 10 miljarder kronor om det genomförs. SWECO är Sveriges största konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide SWECO Connect och Statkraft Grøner. SWECO- aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Björn Öhman, uppdragsansvarig SWECO Projektledning: 031-62 76 04 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00490/wkr0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm