SWECO får omfattande planeringsuppdrag i Sydafrika

SWECO får omfattande planeringsuppdrag i Sydafrika SWECO har fått i uppdrag att medverka vid översiktsplaneringen av den nybildade kommunen Buffalo City i Sydafrika. Uppdraget är värt 11 MKR. SWECOs uppdrag är att fungera som konsult och rådgivare till Buffalo City i kommunens planeringsarbete. Uppdraget omfattar bland annat utbildningsinsatser inom områden som stadsplanering, trafiksäkerhet, avfall och utsläpp. SWECO ska även medverka i att utveckla en lokal strategi för FNs miljösatsning Agenda 21. Projektet som nu inleds kommer att pågå i 15 månader. Ett 30-tal medarbetare från SWECO involveras i projektet tillsammans med lokala underkonsulter. Buffalo City är en nybildad kommun av städerna East London och King Willliam's Town, med tillhörande landsbygd i östra delen av Sydafrika. Uppdraget genomförs av SWECOs dotterbolag SWECO VBB VIAK, SWECO FFNS och SWECO Position tillsammans med underkonsulten SIPU International. Finansiär är svenska Sida. SWECO bedriver en omfattande utlandsverksamhet i alla världsdelar med tyngdpunkt på miljöteknik, energi och infrastruktur. Tidigare i år har SWECO exempelvis fått ett stadsplaneringsuppdrag i Shanghai. SWECO är Sveriges största konsultföretag inom teknik, miljö och arkitektur med över 2 000 konsulter i nio bolag: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO THEORELLS, SWECO Projektledning, SWECO VBB VIAK, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide och SWECO Connect. SWECO bedriver också en omfattande utlandsverksamhet över hela världen. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen AB. För ytterligare information kontakta: Per-Olof Seman, projektledare, SWECO VBB VIAK, tel. 08-695 62 42 Mikael Svingby, utlandschef, SWECO VBB VIAK, tel. 08- 695 63 36 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011012BIT00460/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011012BIT00460/bit0002.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (proforma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.