Sweco får stadsplaneringsuppdrag i Ryssland

Sweco anlitas för att planera två nya stadsdelar utanför Sankt Petersburg. Kraven är höga på att områdena ska få en tydlig miljöprofil. Uppdraget är värt drygt 5 miljoner SEK.

– Vi har återigen anlitas för att vi har kunskapen kring hur man planerar hållbara samhällen. Kunden efterfrågar ett tydligt fokus på miljö i kombination med skandinavisk arkitektur och västerländsk kvalité, säger Jan Mattsson, vd för Swecos arkitekter.

Sweco ska planera för både bostäder, parker, affärer och arbetsplatser på en yta som omfattar cirka 500 hektar. Omkring 100 000 människor kan komma att bo och arbeta i stadsdelarna i framtiden.

– Möjligheterna för företag som Sweco är mycket stora i Ryssland. Det byggs och expanderas för fullt, säger Mark Ryberg som är utlandschef för Swecos arkitekter och ansvarig för uppdraget.

Uppdraget kommer att ledas och samordnas av Swecos arkitekter i Malmö. Konsulter inom väg- och transportplanering, miljö, geoteknik och hydrologi kommer också delta. Sweco arbetar med ett flertal liknande uppdrag där ekologiska städer och samhällen planeras i både Ryssland och Kina.

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (proforma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.