SWECO får uppdrag i Jordanien för närmare 50 miljoner kronor

SWECO får uppdrag i Jordanien för närmare 50 miljoner kronor SWECO har fått i uppdrag att vara rådgivare åt den jordanska regeringen när ett nytt avloppsreningsverk ska uppföras utanför Amman. Det nya avloppsreningsverket, As-Samra, kommer att behandla avloppsvattnet från 2,3 miljoner personer. Projektet är det första BOT- projektet i Mellanöstern där en privat operatör bygger upp och sätter igång en verksamhet för att sedan lämna över den till myndigheterna. - Det har varit en stor utmaning att vara med och utveckla det första BOT-projektet i den här regionen och det ska bli spännande att fortsätta vara med i genomförandefasen, säger Per Johansson, VD för SWECO VIAK. SWECO har under de senaste sex åren varit rådgivare åt den jordanska regeringen i samband med projektförberedelser för avloppsreningsverket. Nu ska man fortsätta som rådgivare under uppbyggnadsfasen och utbilda personal som ska ansvara för driften av anläggningen. - Bristen på vatten är stor i Jordanien. En del av vattenproblematiken ska lösas när den nya anläggningen är i drift och man kan använda behandlat avloppsvatten för bevattning istället för dricksvatten, säger Flemming Hansen, uppdragsansvarig på SWECO VIAK. Entreprenören består av tre bolag, Ondeo Dégremont Inc och Morganti Inc från USA samt Suez Environment från Frankrike. De ansvarar för design och byggnation under tre år samt drift av avloppsreningsverket i 22 år. Den totala investeringen för projektet är 1300 miljoner kronor som finansieras av entreprenören med ett betydande bidrag från USAID. SWECOs del finansieras av den jordanska regeringen och Sida med 50 procent vardera. SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur: SWECO FFNS, SWECO BLOCO, SWECO Theorells, SWECO VBB, SWECO VIAK, SWECO Projektledning, SWECO Industriteknik, SWECO Position, SWECO Energuide, SWECO Connect, SWECO Grøner och PIC Engineering. SWECO-aktien är noterad på O-listan vid Stockholmsbörsen. För ytterligare information kontakta: Flemming Hansen, uppdragsansvarig SWECO VIAK, 0734-12 51 75 Per Johansson, VD SWECO VIAK, 08-695 66 68 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040701BIT00100/wkr0001.pdf

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,0 miljarder SEK (proforma 2015). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.