Sweco förbereder station för ny tunnelbanelinje i Köpenhamn

Sweco anlitas av Danske Statsbaner (DSB) för projektering samt bygg- och projekteringsledning när tågstationen Østerport i Köpenhamn ska renoveras. Resultatet blir en modern knutpunkt som kopplar ihop befintliga tåglinjer med stadens nya tunnelbanelinje Cityringen. Värdet på uppdraget är cirka 21 miljoner SEK.

- I det här uppdraget bidrar Sweco till att knyta ihop Köpenhamns kollektivtrafik och skapa en enklare vardag för stadens pendlare. Vår långa erfarenhet av att renovera äldre stationer gör det möjligt för oss att tillgodose DSB:s behov av en renovering som orsakar så få störningar för resenärerna som möjligt, säger John Chubb, vd för Sweco Danmark.

Den över hundra år gamla Østerport är en av de mest trafikerade järnvägsstationerna i Köpenhamn. Nu ska den renoveras och förberedas för att den nya tunnelbanelinjen Cityringen ska kunna anslutas. Samtidigt ska stationen hålla öppet som vanligt.

I uppdraget anlitas Sweco för projektering samt bygg- och projekteringsledning. Projektgruppen har bred kompetens och består av experter inom alltifrån arkitektur och belysning till järnvägssäkerhet och arbetsmiljö.

Uppdraget startar omgående och pågår till början av 2019, då den nya tunnelbanestationen ska tas i drift.

John Chubb, vd Sweco Danmark, +45 43 48 45 00, john.chubb@swecodanmark.dk

Veronika Gustafsson, presschef Sweco, +46 8-695 65 43, veronika.gustafsson@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 15,2 miljarder SEK (proforma 2014). Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.