Sweco förnyar Sveriges mest trafikerade järnvägssträcka

Sweco anlitas för det omfattande uppdraget att rusta upp och förnya järnvägen mellan Stockholms central och Stockholm södra, den så kallade Getingmidjan. Uppdraget är värt cirka 100 miljoner SEK för Sweco.

– Getingmidjan är Sveriges mest trafikerade järnvägssträcka, där mer än 600 tåg passerar varje dag. Att Sweco får detta oerhört komplexa och känsliga uppdrag är en tydlig bekräftelse på vår starka kompetens inom järnväg och anläggningsteknik, säger Tomas Carlsson, vd och koncernchef för Sweco.

Nuvarande anläggning byggdes på 1950-talet och har snart nått sin tekniska livslängd. Satsningen innebär att bro- och övriga anläggningskonstruktioner renoveras och att järnvägsanläggningen byts ut. Renoveringen möjliggörs genom öppnandet av nya Citybanan, vilket gör att Getingmidjan kan stängas av under åtta veckor somrarna 2018-2020. Sweco deltar med en bred uppsättning experter inom alltifrån järnväg och anläggning till arkitektur, miljö och projektledning.

– Upprustningen är en av de viktigaste infrastrukturåtgärder som vi nu planerar för i ett nationellt perspektiv. Sträckan är visserligen belägen i Stockholm, men satsningen är avgörande för att tågtrafiken i hela landet ska fungera smidigt, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Swecos uppdrag påbörjas omgående och beräknas pågå fram till 2021.

Jan Thulin, vd Sweco Rail, 010-48 453 73, jan.thulin@sweco.se

Tomas Carlsson, vd och koncernchef Sweco, 08-695 66 60, tomas.carlsson@sweco.se

Veronika Gustafsson, presschef Sweco, 08-695 65 43, veronika.gustafsson@sweco.se

Sweco är Nordens ledande konsultföretag inom hållbart samhällsbyggande. Våra 9 000 ingenjörer, arkitekter och miljöexperter utvecklar hållbara och värdeskapande lösningar för kunder och samhälle. Sweco är ett av Europas tio största teknikkonsultföretag och utför årligen uppdrag i 80 länder över hela världen. Företaget omsätter cirka 9 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 juli 2014 klockan 09:00.