Sweco förvärvar konsultföretag i Finland

Sweco stärker sin position i Finland genom att förvärva samtliga aktier i konsultföretaget Tocoman Services Oy med 26 anställda.

– Genom förvärvet får Sweco ett viktigt kompetenstillskott som stärker hela vår verksamhet inom byggkonstruktion. Tocoman Services expertis inom kostnads- och mängdberäkningar är av stor betydelse för framgångsrika byggprojekt och ger oss ett ännu bättre kunderbjudande, säger Markku Varis, vd för Sweco Finland.

Tocoman Services är marknadsledande i Finland inom kostnads- och mängdberäkningar. Bolaget har dessutom viktig kompetens inom BIM och har utvecklat en BIM-baserad kostnadsdatabas.

Förvärvet kommer att slutföras i januari 2014.

Markku Varis, vd Sweco Finland, tel: +358 2073 933 01, markku.varis@fmcgroup.fi

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 8,8 miljarder SEK och har ca 9 000 anställda i Norden och i centrala och östra Europa. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.