Sweco förvärvar konsultföretag i Finland

Sweco stärker sin position i Finland genom att förvärva samtliga aktier i konsultföretaget Tocoman Services Oy med 26 anställda.

– Genom förvärvet får Sweco ett viktigt kompetenstillskott som stärker hela vår verksamhet inom byggkonstruktion. Tocoman Services expertis inom kostnads- och mängdberäkningar är av stor betydelse för framgångsrika byggprojekt och ger oss ett ännu bättre kunderbjudande, säger Markku Varis, vd för Sweco Finland.

Tocoman Services är marknadsledande i Finland inom kostnads- och mängdberäkningar. Bolaget har dessutom viktig kompetens inom BIM och har utvecklat en BIM-baserad kostnadsdatabas.

Förvärvet kommer att slutföras i januari 2014.

Markku Varis, vd Sweco Finland, tel: +358 2073 933 01, markku.varis@fmcgroup.fi

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 8,8 miljarder SEK och har ca 9 000 anställda i Norden och i centrala och östra Europa. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm